Tuesday, September 15, 2009

Suka Baik ka Suka xBaik?


Assalamualaikum wbt.

‘Allahumma anta rabbi lailahailla anta kholaqtani wa ana ‘abduka wa ana ‘ala ‘ahdika wa wa’dika mastatho’tu, a’uzubika minsyarrima shona’tu abu u laka bini’matika ‘alaiya wa abu u bizanbi faghfirli fainnahu la yaghfiruzzunuba illa anta..’

Malam ni 25 Ramadhan dah..Adakah Ramadhan saya kalini lebih baik dari yg tahun2 lepas?? Atau senang ckp, adakah saya jadi manusia yang lebih baik? Alhamdulillah, banyak peningkatan yang saya dapat rasa dari sudut hubungan sesame keluarga, manusia..tp saya tahu saya perlu berusaha untuk menjadi lebih baik dari sudut hubungan saya dgn Allah dan Nabi..bila saya tgk suami..jauh berbeza dgn saya..mmg saya perlu contohi dia..saya tahu itu..dan mmg patut seorang suami menjadi contoh buat isterinya kerana dia secara fitrahnya dijadikan sebagai imam..yah ucapkan tahniah kat abg sbb berjaya jugak capai target abg utk ramadhan ni..Yah tak larat lg nak ikut..maapla..huhu..semoga Allah makbulkan semua doa abg..moga tahun2 depan kita jadi lebih baik..ameen..

Eh, kenapa yg dok cakap pasai baik2, nak jadi baik, nak jadi lebih baik ni? Saya teringat entry terbaru junior merangkap mantan YDP PMIUSM 2 tahun berturut-turut, adik Asyraf..bertajuk ‘Camna nak jadi baik ek?’ katanya secara fitrahnya manusia ni dijadikan sukakan kebaikan..dan inilah yg selalu saya dgr waktu sekolah dulu..

Situasi 1

2 minggu lepas saya ada ziarah jiran saya, Kak Ayu saya panggil. Dia ada anak laki 2org. Masa saya pi tu, anak dia yang bongsu tgh main game bola sepak.
Saya tanya dia, “yang pakai jersi kaler oren tu sapa?”.
Dia jawab, “Jahat”

Nak tergelak pun ada…haha..bukannya dia lawan streetfihgter..lawan bola ja..tp dia boleh label yg pasukan lawan tu sbg ‘jahat’. Kalau dah yg tu jahat, maknanya dia nak kata yg pasukan dia baikla kan? Peristiwa ni dgn jelasnya membuktikan kepada kita manusia tu diciptakan bersama sifat yg sukakan kebaikan dan ingin menjadi baik..

Situasi 2

Pernah dak anda tgk apa-apa cerita kat TV? Tak pun baca novel pasal kisah hidup manusia. Pernah dak? Mestila pernah kan..bohong dosa..biasanya cerita-cerita, drama-drama tu semua mesti ada watak yg baik dan watak jahat. Antagonis or protagonist. Biasanya anda sokong watak yang mana? Jahat ka baik? Saya yakin 99.99% yang sedang baca pertanyaan saya ni akan jawab anda sokong watak baik. Betul x? 0.01% tu kalau ada pun mungkin sokong watak jahat bukan sbb dia jahat, tp mungkin sbb factor lain spti watak jahat tu lawa ka..tak pun dia masih ada sifat baik ka..dan apa2 saja yg baik jugak..tp bukan sbb dia jahat..

Sekarang anda percaya tak yang anda, tak kirala sokong parti mana pun, mesti nakkan kebaikan? Sejahat-jahat manusia, jauh di sudut hatinya ttp nakkan kebaikan sekurang2nya utk diri dia sendiri. Dan kalau ada org jahat yg terus melakukan kejahatan, semua berpunca daripada hati yang dah mati..sbb dia taknak dgr kata hati dia yg masih bersih suatu ketika dulu..

Marilah kita berdoa supaya Allah jadikan kita manusia yg lebih baik setiap hari, agar kebaikan kita bertambah setiap hari..dan agar hari-hari yang dilalui tak pernah membuatkan kita menyesal di sana nnti..ameen..

Saki baki ramadhan yang ada ni..jom kita perbanyakkan bacaan penghulu istighfar mcm yang tertaip kat atas entry ni..semoga Allah ampunkan dosa kita, keluar ramadhan menjadi seperti baby yang baru lahir, terampunkan semua dosa kita, terlepas dari seksaan api nerakaNya..


Ya Allah..jadikan aku dan zuriatku mendirikan solat..jadikan hidup dan matiku, seluruh ahli keluargaku, guru-guru dan sahabat-sahabatku dirahmati, diberkati, diampuni, dipimpini sehingga hidup dan mati kami hanya keranaMu ya Allah..ameen..
..bintubahariyah..
..25 Ramadhan 1430h..
..Alor Setar..

No comments: