Friday, March 26, 2010

Asyik2 cerita anak murid!

~Lebih mudah mengajar ponet saya yang tak berakal ni daripada ajar manusia yang berakal..

Assalamualaikum wbt..


Tergerak hati dan tgn malam ni nak mengarut dalam SH. nmpk dah suram ja dalam ni..

Tapi apa ya?


Erm...jadi cikgu ni, susah rupanya. Budak2 lani bukan mcm masa zaman saya dulu. kalaula saya jadik cikgu zaman saya jadi pelajar dulu..huhu..


Pasni, rasa mcm nak nasihat ja anak beranak saya, supaya pilih kerja yg lain. mcm cikgu Ramli kesayangan saya kat SMKAY dulu. Dia mmg tak bagi anak dia jadi cikgu. Mungkin dia dah dapat baca apa yg akan anak dia lalui bila jadi cikgu pada 10 tahun akan dtg. herh, cikgu..saya dah rasa semua tu lani.


Pagi tadi ada merentas desa. Anak2 didik saya yg pernah saya nasihatkan supaya pakai tudung, tak tahan panas...sikit ja..semua pakat buka tudung. depan cikgu, buat derk ja..tak rasa apa pun. kalau ada yg rasa, buat2 taktau jugak. ada jugak student saya yg mmg nak pakai tudung, tapi ayah dia yg berbangsa cina masuk Islam, tak bgi pakai. so, anak ni yg paham, jadi terpaksa ikut jugak. Kesian dan kecewa. entahlah..ada sorg anak murid tu, comel sgt. tp jumpa kat TESCO, tak cam dah saya. pakai seluar ketat, rambut diikat tak rapi. Ada yang saya jumpa terus terpacul soalan, "Mana tudung?" herm..


Petang tadi ms on the way nak p jalan2, stop kat traffic light. Ada sorg ayah dan ibu bersama anak lelakinya menunggang moto. Si ayah, pakai singlet pagoda kaler hitam ja. Si ibu, baju fit, seluar jin, rambut lurus dilepaskan. Hendak ke mana agaknya..MasyaAllah..bersediakah mereka menjadi ibu dan ayah?


Mungkin kerana itulah anak didik saya ramai yg sukar dididik. Siapa contoh mereka? Ibu? Ayah? dan ramai juga pelajar bermasalah datangnya daripada keluarga yg sudah berpecah. Baru tingkata 1, dah ramai yang kena gantung sekolah. Setiap kali masuk kelas, tak ptus2 nasihat cikgu2 bagi, tapi insaflah sesaat. esok, buat lagi.


UUhhhhh..........ada pulak budak, ditunggunya kita masuk dalam makmal. pastu, dia kunci kita dari luar dan lari. apa yang best pun xtau. nama ja sedap. kalaula saya ni Pengetua, dah lama saya hantar budak tu ke sekolah henry gurney. di sana, biar kena buli dgn gengster yg lagi mantap daripada depa. baru depa tau! huhuhuhuhhhhh.........



Bersabarlah..sikit masa ja lagi..


erm, tu baru anak murid di penang. di KL camnala agaknya ya?


bintubahariyah,

911 pm,

26 Mac 2010

5 comments:

nurulnadia said...

Hahh...nk tau anak murid kat KL?ehe.. makanya, cikgu di KL nih dlm kelas mcm dlm sarkas..kalau dh dpt ank murid supa gangster, ckgu auto jadik bapak gangster..x pasal2 membayangkn pegang pistol tembak smpai mati.padahal dpt pegang batang penyodok je..tu pn sbb nk suh duduk tempat..

itulah perjuangan seorang guru di KL nih yg baru bermula..tp dh slalu sgt terkecewa krna gagal mendidik diri dgn sifat sabar n lebih gagal utk memberi inspirasi kpd pelajar2..

siapa yg belum merasa, boleh menasihati sebanyak2nya tp hanya yg merasa tau hakikat kepedihan yg harus ditempuhi saban hari..

hhuuu..

sarahfazalul said...

gayah, akak yakin setiap pekerjaan itu ada mehnah dan tribulasinya sendiri. macam apa yang gayah lalui ini adalah dari kaca mata seorang guru. kalau orang lain, lain pula ceritanya. apa-apa pun, terus ikhlaskan hati memberi. sebab insha-Allah, suatu hari nanti, gayah bisa menyentuh hati anak-anak murid

good luck cikgu gayah!

(^^,)

Anonymous said...

hmmmm.... mcam2 kan gayah... bukan kat penang, kl or bandar2 besar je yg ada masalah cam nie.... tp leh dikatakan hampir serata negara ada masalah nie.... teringat jgk cgu2 kita dlu ada jgk ckp tp tak perasan smp la kita sendri yg jd cgu... " budak sekarang nie dah teruk dah...bila dah ada antara kamu yg jd cgu nnt ntah camana la gayanyer... huhuhu..." kita mmg nk jd cgu yg sabar dgn harapan bdk tue berlembut jgk ngan kita... tp yg terjadi adalah sebaliknyer... makin naik kepala....tiap2 hari masuk kelas nak kena membebel... kdg2 smp tahap mengamuk dah... ntahla.... bila agaknyer mereka nie nak insaf... maybe bila dah tua n masa tue dah terlambat nak nyesal pun... huhuhu

ihsan said...

hm..itulah realitinya..tp alhamdulillah..masih ada sinar di sekolah ana..dalam semua banyak2 kelas di sekolah ana, ada 3 kelas ja yg menyakitkan jiwa.. yang lain2, alhamdulillah.. masih mmpu dikawal.. aku bersyukur ya Allah ditempatkan aku di sebuah lubok di Kedah ni..Alhamdulillah..

Siti Rogayah Bahari said...

nur_eman: btulla nad..sabarla skt masa ja lg..gyh tau kat KL lg dahsyat ujain utk guru2nya..sbb tu kot Allah hantar gyh kat penang ni ja. sbb gyh mmg tak mmpu nak berdepan dgn anak2 ala2 gengster di Kl nuu..

kak sarah~ betul jugak kan? kerja apa pun ada cbrn tersendri..tp gyh rasa nak suruh anak2 gyh nnt xpyh jadi cikgu sekolah la. jadi cikgu tuisyen takpa..hihi..

ano~ tula kak..camnala..depa tak nmpk lagi masa depan. tak bleh nak baca lg. bila kita nasihat, depa mmg takmau cuba hayati. harini gyh masuk kelas, gyh ckp kat budak2 yg terok2 tu, gyh takkan peduli dah kat depa. tgkla nnt camna.

ihsan~ legala enta dpt sekolah yg terkawal lg. lgpun enta laki. budak2 gerun lebih walaupun saiz depa lebih besar dari cikgu. jegey skt ja dah ketaqla. ni kalau pompuan, depa buat dek ja. padahal depa tu kecik lg daripada kita. huhh..aLLAHUAKBAR!