Monday, June 22, 2009

Ahmad Hanaffi Sidqi b. Ahmad Faizal

~Adik dan bangchu pd hari para wali saya nak serahkan tgjungjawab pada insan lain...

Assalamualaikum wbt.


13hb dilahirkan ke dunia..namun, matanya terpejam rapat sbb lemas sewaktu dilahirkan..shingga ke 19hb dia ditempatkan di ICU GH Penang..semakin hari, harapan kami terutama bangchu dan kak kinah makin berbunga..sbb ada proggression yg baik. badannya sudah bertukar warna dari biru sbb kekurangan oksigen ke merah dan ke warna kulit asal dia dijadikan Allah, putih melepak. muka dia lebih mcm bangchu dan kulit dia ikut kak kinah..


Indah sekali nama diberi..AHMAD HANAFFI SIDQI B. AHMAD FAIZAL..


Hari-hari seterusnya memudarkan harapan kami dan hanya pada Allah kami memohon agar segalanya yg terbaik utk Hanaffi dan mak dan ayahnya..

Akhirnya, Allah katakan nak simpan Hanaffi utk mak dan ayahnya di syurga..


19hb Jun 2009 jam 1130 pg..Hanaffi mungkin dah pun berjumpa dgn Nabhan, sepupu dia (anak cikzai dan chik midah)..juga dgn abg2 saya yg tak sempat pun saya jumpa sbb sy tak lahir pun lagi waktu tu..abg zainal, abg ismail dan abg khairi..


TAKZIAH utk Bgchu dan Kak Kinah drp adik, bgjan, mak dan seluruh ahli keluarga kita..

Semoga bgchu dan kakkinah tabah hadapi semua ni..

Bgchu jg kak kinah, jgn biar kak kinah lonely..sbb takut setan kacau dia dan bisik yg bukan2..IA, bila bgchu dan kak kinah berjaya lalui ujian yg hebat ni, naiklah darjat kalian di sisi Allah..


Adik, bgjan, mak dan semua berpuas hati dpt ada dekat dgn bgchu dan kak kinah saat diperlukan..Byk benar hikmahnya adik ditakdirkan berjodoh dgn bgjan..makin terasa hikmahnya lepas mcm2 yg dh jadi ni..yg kita tak jangkakan dan rancangkan pun..


P/S: Adik syg sgt kat bgchu..adik doakan ada pengganti Hanaffi tak lama lgi..bukan sorg, bahkan biar lebih ramai lg...bak kata bgjan, " Cuba lagi, Bangchu!" hhihihi...



Salam syg,

Adik..

23 Jun 2009

TSB


Wednesday, June 17, 2009

Ciumlah..


Assalamualaikum wbt..


Jgn rasa geli geleman yer dgn tajuk tu...sbnrnya nak ckp psl cium tgn mak ayah dan org2 yg lebih dewasa drp kita...


Saya selalu tgk org laki payah sgt nak cium tgn mak ayah waktu balik kampung..geram jugak kdg2 tu..dgn mak ayah sendiri pun nak malu..tak kena tempat malu camtu..


Alhamdulillah, selama saya hidup ni, sy tak pernah salam dgn mak ayah tanpa cium tgn..sejak masuk sekolah menengah, rajin cium pipi, dahi, hidung..semua kat muka mak saya cium..bgchu pun sama..dan alhmdulillah, abg2 lain pun tiru..kalau dulu mungkin depa segan..tp tak dah lani..masa bla lagi nak cium mak kalau bukan waktu mak masih ada?


Bila kita buat cmtu, yg pertamanya mak akan rasa bahagia sgt..sy sgt kagum dgn suami sy..baru kawen jer, dah cium pipi mak..sy tgk mak pun rasa terharu..tak sangka sgt suami dah tunjukkan syg pada mak saya sebegitu rupa..alhmdulillah..mungkin berkat ilmu dan imannya..abg, terima kasih dah membahagiakan mak..


Saya dah kehilangan ayah 12 tahun yg lalu..sepanjang tempoh tu, saya rindu sgt ayah..bila tgk ayh shbt2..rasa best sgt bila bygkan sy pun dapat kasih mcm tu..terbayang kalaula saya pun ada ayah lg..


Alhamdulillah..hajat hati nak jadi anak angkat ayah mertua saya sendiri seblum kenal dgn suami sy seblum ni nmpknya dimakbulkan Allah...bahkan Allah bg lebih drp tu..dapat jadi ayah betul..bukan lg ayah angkat..sentuh pun tak btl wudhuk..sdgkan dgn suami sendiri pun batal..dan dapat juga mak baru yg cukup berbudi bahasa dan sygkan saya..


Kesempatan ni saya tak lepaskan..mak ayah pun jadi mangsa saya lepaskan sayang dan rindu saya..kat ayah pun saya sayang pipinya..seronok sgt rasanya dapat ayah..


Kepada semua shbt2 di luar sana, sapa kata jatuh maruah kita, jatuh ego kita bila kita cium tgn dan sayang mak ayah kita? sapa kata? semua tu jauh sekali..bahkan, martabat kita lebih tinggi, darjat kita meningkat berganda..

Nak ego pun pada sapa? kat mak ayah yg melahirkan dan membesarkan kita pun nak tunjuk ego? Kalau depa picit hidung kita pas lahirkan kita, nak kata apa? ishk2...mcm emosi ja tulisan ni..hihi...main2 ja..

Sbnrnya nak ckp elok2 ni..ciumla tgn dan pipi mak ayah kita..bahkan pada mereka yg lebih berusia daripada kita..mereka akan rasa benar-benar dihormati dan disayangi..


Percayalah, dgn hanya mencium tgn dan pipi mereka bbrp saat tu kita dah pun berjaya memberi kebahagiaan yg tak dapat nak digambarkan pada mereka..tak best ka kalau berjaya buat mereka bahagia? Bukankah kebahagiaan tu akan hinggap pada kita terlebih dahulu sblm pergi pada org yg kita cuba bahagiakan? tak pecaya, try dulu..pastu tgk apa yg jadi..hihi...


erm, okla..nak g bersiap..abg dah nak balik keja tu..semoga perkongsian sikit pada harini bantu kita jadi manusia yg lebih baik sehari ke sehari..


maaf andai ada salah silap ya...

Wallahua'lam..


..bintubahariyah..

..6.06 pm..

..17 Jun 2009..

..TSB..


Saturday, June 13, 2009

13 Jun 2009


Assalamualaikum wbt..

Banyak sgt berita dalam hidup saya pada hari ini...gembira, sedih juga, risau pun ada, bahagia juga..

Berita pertama: Hari ini hari pertama saya menyambut hari lahir suami..tp kami tak buat benda yang luar biasa..saya masih berjiwa keanakan..tak pandaila nak buat papa..tp kami dah melalui hari ni dgn penuh bermakna..walaupun sekadar jalan-jalan di roadwalk, beli air tebu, g makan kenduri kwn suami, g pasar malam, makan bersama dan pergi mengaji kitab tafsir nurul ihsan kat tabung haji...tu jer..tp dah cukup membahagiakan sy..

abg, sekali lagi, selamat hari lahir..ayang mintak maaf byk2 andai sepanjang 15 hari ayg jadi isteri abg, abg ada terkecik hati dgn kata2 ayang or terasa papa la..maaf kalau msak tak sedap..maaf atas segalanya ya abg?
Berita kedua: jam 3.43 pg tadi, sy terima msg daripada shbt sejati...nazifah...katanya abah nefah dah takdak..baru meninggal. nefah pun takdan jumpa..

dan saya tersedar dan bca msg tu pada jam 4 pagi..terkejut sgt..innalillah wa inna ilaihi roojiuun...

nefah, gyh takkan boleh lupa..dulu arwah mama nefah takdak, hari lahir gyh 4 tahun lalu..harini, arwah abah pulak pergi pada hari lahir suami gyh..mana kita sangka Allah berkehendak begini kan?

nefah, moga tabah hati tak berbelah bg..wan dah tau ke belum? nefah jgn bimbang ya..gyh, wan dan nadia selalu ada utk nefah iA..anything, every single thing, u can put trust on us to share with..kami sayang nefah so much! fillah...iA..

Berita ketiga: kak kinah dah selamat melahirkan sorg bayi comel..kak kinah ni isteri bgchu..abg saya yang ke-6..tarikh lahir yg sama dgn suami..tp.............

Allah takdirkan bayi kak kinah dan bangchu kurang sihat..lemas sewaktu bersalin...gembira tp sedih dan bimbang...baby masih di ICU..guna bantuan pernafasan..tlg doakan baby bgchu dan kak kinah selamat ya...

Erm...13 Jun 2009..mmg byk berita sedih dan gembira utk saya, suami, keluarga dan sahabat...

Semoga sekeping hati yang menjadi blog peribadi diri saya ini terus menjadi saksi kisah suka dan duka hidup saya di samping dapat memberi perkongsian yang berguna kepada sahabat2 yang berhati mulia..


13 Jun 2009..melakar sejarah lagi..

..bintubahariyah..

..TSB..

Thursday, June 11, 2009

Selamat Ulang Tahun Sayang…

~Saat akhir jadi bujang..lepas solat sunat tahiyyatul masjid..off hs nak g akad nikah..bbrp tapak ja lg..picture ni abg sgt suka kan? =.=

Assalamualykum wbt..
Buat Suami, Raja Hati, Kekasih yang kucintai, Mohammad Afzan B. Amir Hamzah, Selamat Ulang Tahun Kelahiran..walaupun esok, yah nak jadi org pertama yang ucapkan pada abg..

Abg, sampai harini kita masih tak sangka dgn jodoh kita ni kan? Teringat saat mula kita terserempak di kedai makan berkat hujung tahun lepas. Mula-mula yah nmpk sorg perempuan bertudung labuh tgh makan dgn abg..dalam hati ni cakap, mesti suami isteri..bila dah sampai dekat baru perasan rupa-rupanya wanita solehah tu shbt baik yah sendiri..kak hidayah..hehe..

Masa tu, yah cuma nmpk abg sekilas..khusyuknya abg menaip resume utk kak day..

Then, masa berlalu…kak day tnyakan ya utk abg…walaupun pada mulanya abg dah yah tolak, tp nyata, Allah nak yah pertimbangkan abg lagi dgn segala benda yg jadi lepas tu..Alhamdulillah, lepas yah istikhoroh btul2 mintak petunjuk Allah, yah dah ada keputusan lepas solat asar pada suatu hari..walaupun ms tu belum dapat tgk gmbr abg…dan 10hb januari, kak day declarekan yang kita sudah stuju menjadi teman sehidup semati.. TQ K.day!

12hb kita sms nak kenal dan tahu chemistry masing-masing..14hb abg balik bgtau mak ayah psl kita..16hb mak ayah datang risik ayg di rumah..26 hb yang kebetulan hari gerhana bulan dan hari raya cina, kita dah jadi tunangan…segalanya berlaku begitu pantas kan abg?

Dalam tempoh bertunang selama 4 bulan 4 hari, kita masing-masing cuba mengelak dari cakap telefon apatah lagi berjumpa. Sampai mak-mak, ayah, abg2 semua hairan..betul ke kita nak kawen ni? Siap suruh kita kol lagi..tp alhmdulillah..Dia jaga kita kan?
Teringat waktu abg nak bagi kad jmputan kawen dulu, adhoc sgt..tp takmau jugak jumpa. Yah mintak abg bagi kad tu pada ust nizam suami kak norma..then, di sekolah kak norma bg pada yah..alhmdulillah…=)

Erm, byk sgt kenangan mujahadah kita kan abg? Dan paling nikmat sekali, waktu akad tu, kita tak gemuruh lgsg..sgt tenang walaupun yah lupa bawak ic..tapi tenang sgt..segala urusan begitu lancar dan serasa Allah sukakan jodoh kita..mudah2an Dia terus jaga kita dan seluruh ahli keluarga kita kan abg? Amen…

Masa dah sah jadi suami isteri tu, rasa mcm dah lama kenal. Walaupun tak pernah kenal pun sblm ni..tula first time yah berpndangan dgn abg, dgr suara abg dan tgk senyum abg yg mak suka sgt tu. Waktu bertunang dulu pun, mengendap abg kot tingkap ja..kak-kak yah yg tlg tunjuk abg yg mana..pun begitu, tak kekok lgsg bila tgl dgn abg..tak takut lgsg dgn abg..bahkan yah sangat rindukan abg setiap kali abg pegi keja..ternanti-nanti jam 6 ptg nak sambut abg balik..

Alhamdulillah…Allah dah bagi kita kecap nikmat rumahtangga selepas mujahadah kita buat bersungguh-sungguh nak dpt redhaNya..

Terima kasih yah utk abg sbb bantu yah jaga hubungan kita..lerailah segala fitnah org pada kita selama ni kan abg? Semoga jodoh kita kekal hingga ke syurgaNya..

Selamat Ulang Tahun Sayang….

“I LOVE U”
p/s: Jom tingkatkan amalan ya abg...lg setahun umur nak dekat dgn kematian...=.=


Permaisuri Hatimu,
..Bintubahariyah..
..12 Jun 2009..
..TSB..

Wednesday, June 10, 2009

Terharu sgt! Terima Kasih Byk2 ya..=)

~Hairan, walaupun tak pernah bertentang mata, xpernah dengar suara, apatah lagi berjumpa walaupun dgn mahram, tapi yang ada hanya ketenangan saat ini, jauh sekali rasa gemuruh...



~First time bertentang mata dgnnya..alhamdulillah..mujahadah kami berjaya..terimakasih ya Allah..=)


Bismillah walhamdulillah wassolatuwassalamu ‘ala rasulillah..

Assalamualaikum wbt..
Dah lama benar tidak ku ziarah sekeping hati ini.. Apa khabar agaknya semua ahli ziarah ya? Semoga sehat walafiat dan hidup lebih ceria, lebih baik dari sehari ke sehari..

Kini, sudah 13 hari saya bergelar Puan..ya Puan Ct Rogayah..alhamdulillah, hari-hari yang telah berlalu benar-benar bermakna..byk pengertian hidup sudah mula saya fahami sedikit demi sedikit.

Teringat kata-kata mak, “Mak takdan nak ajaq adik byk benda..dulu naik tingkatan 1, masuk asrama agama yan sampai tingkatan 5. Pastu, sambung plak belajar di matrik kedah, balik jarang-jarang sekali walaupun dekat. Tak lama pas matrik, masuk plak USM 4 tahun. Dah habis belajar, gaya nak dok lama sikit kat rumah, orang soleh masuk mintak pulak..mana mak dan nak ajar byk benda…”

Betul sgt kata mak, byk sgt yg saya baru nak belajar..terutamanya pengurusan hidup berkeluarga..Alhamdulillah, Allah hadiahkan suami yang sangat baik, understanding, sgt tidak cerewet, sgt meringankan..paling penting, suami cuba yang terbaik utk membahagiakan saya..TERIMA KASIH YA ABG..=.=

Belum mahu cerita panjang pasal pernikahan saya dan suami di sini..insyaAllah akan saya coretkan selepas ini..

Yang penting sekali dalam post kali ni, saya dan suami nak rakamkan jutaan terima kasih kepada shbt2 yang hadir dari jauh, siap buat konvoi lagi…kedatangan mmg unexpected! Tp saya dan suami sgt terharu…betul2 terharu…

Mula sekali, kedatangn shbt sejati ke majlis akad nikah kami, wan ruwaida, nazifah dan kak yong…awai betoi depa sampai…heheh…ada kisah lawak waktu majlis akad tu kan? Shhhyyyuuuuu….jgn habaq kat sapa2 lagi…heheh…nefah, waktu tunang dulu pun sampai jugak ke rumah..gyh terharu sgtla…=)

Then, di rumah, sampai pulak shbt terbaikku sejak matrik dgn mak dan makcik, nazlina…dia baru ja sembuh dari operation..lin, terima kasih byk2…aku takdan nak sembg pnjg dgn hg…tahniah aku ucapkan atas pertunangan hg baru ni..mintak maaf sgt2 tak boleh pi...huhuhu...iA, kenduri hg tahun depan, aku pujuk abg aku bawak pi nae? insyaAllah...=)

Waktu dok make over yg tak over lgsg depan meja make up tu, kak norma dan naufal masuk…heheh..best2…

Then, waktu keluar nak sambut abg, surprisingly, my students sampai! Shee Ying, Ee Wan, Aik Ming dan Calvin. Depa mai dgn mak Ee Wan..terharu sungguh. Jauh tu! Dr Simpang Empat Penang lagi..dah la taktau rumah.. makasih yer my dear students..

Pastu, waktu dok makan tu, Nampak dikmah tersyg dok melambai-lambai..dia bg isyarat nak balik dah…ishk2…terkilan sgt sbb tak dpt nak jumpa dia…dikmah…terima kasih byk2 nae…smpai jugak ke rumah kak gayah..=)
Pas makan jumpa wawa, shbt sek rendah yang mai dgn adik dan kak una..wawa, thnks mai jugak tgk aku kawen weh...dah lama sgt kita tak jumpa kan? moga hg pun bkl berteman pasni cpt2 skt..rindu zmn kanak2 rebina kita kan?

Then, sampai pulak kwn2 sek agama yan..depa konvoi ramai betoi..yg puteri, izat, dura, nora dan nadiah mai. Yang laki, tak tertulis nama depa..siap tggu sampai petang lagi..aku nak mintak maaf byk2 jugak kat hmpa, geng yg mai ptg tu tak dan nak jumpa..aku tak pegang hs..aku tak perasan…tp aku cukup terharula hmpa sudi mai ramai2…terharu sgt..terima kasih byk2 nae..

Nadia sampai lmbt skit sbb tggu mak dia balik keja..tp sampai jugak..dan akhirnya kita dapat amik gmbar ber4 lagi sekali..wan pun dah fly ke Scotland..gyh sedih sgt..tp gyh sykur sgt kita dpt jugak jumpa..walaupun takdan nak sembg lama…nad, nefah, kita doakan wan selamat kat sana ya…kita doakan agar dapat jumpa lagi lepas ni..dan semoga ukhwah fillah ni terus menyatukan kita sampai ke akhirat dan menjadi saksi utk kita menempah syurgaNya…wan, take care tau…betul2 syg kat wan….

Tiba-tiba ja ternmpk kelibat 2 org shbt LM, ct faridah dan adelah...hihi...sampai jugak org ganu dgn jitra ni...trm kasih byk2 ya...=)

Then, geng2 sekolah rendah ku…heheh..mardziyah, naemah, kaki la, asma, ahda pun mai dgn adik dia, mona pun smpai gak…alhmdulillah..sampai jugak hmpa..mas fad bg hadiah dgn naemah tp badannya tak kesampaian ke rumah saya hari tu…takpa..trm kasih tau…nnt panggil aku p makan kenduri hampa lak tau…
Ayu yg baru kawen pun ada sampai gak dgn husband dia..ni cucu tok imam yang nikahkan saya..hehe..comeyla ayu...suka tgk..suami ayu mcm cina ja..=)

Tak lama pastu, rombongan erina dan shbt2 pun sampai…ish, rindu betul! Sapa yang sampai ek? Reen, sern, wani, ira, nad, aisyah, bid pun sampai gak…heheh..best! ada picture kita..lepas dah rindu..depa ni dok jauh2 ni…berkumpul kat usm nak mai rumah saya..terharula…bila lagi nak masak sama2 ek? Sampai berasap CG tu. Hihi…

Perjumpaan pertama kami hanyalah ketika nak ambil lessen keta 3 tahun yg lalu..tp alhmdulillah, kekal shbt sampai hariini…nama shbt ni, fasehah..comel orgnya..dia mai dgn adik dan mak ayahnya…mula2 katanya takmau mai dah..tup2 sampai! Heheh…makasih ya shbt…trm kasih byk2..

Junior2 matrik pun sampai gak..depa jadi wakil..mardhiah dan shah dan jugak jannah…tula first time jumpa mardhiah dan shah..selama ni dok chatting je..hehe..tomey rupanya adik2 ni..dgn jannah selalu dah jumpa..kan jannah? Makasih byk2 ya mai…=)

Yg surprise lagi, kwn 1 lecture waktu matrik dulu yg dah lama lost contact, pun sampai..2 org bakal doctor..sapa ek? Heheh…Am dgn Daniel..depa ni available lagi kot? Tak sgka la…trm kasih byk2la nae…=)

Dalam dok kalut2 tu, rombongan shbt ukhwah fillah pun sampai…ramai sgt…dari USM Penang…betul2 terkejut…ramai sgt…zura, zati (siap nangis lagi tu), wana, pinat, sufi, tim, azni, su, ju, farah, kak nini, dalila, jannah. Muslimin pun mai jugak…afzan yang org tersilap kata calon suami sy..hehe..ihsan, hisyam, bismi, hisyam lee dan afiq..

Ptg skit dah, kak ija, kak aja, kak mirah, kak sarah, min dan laila pun sampai..depa ni jauh2 gak ni..mas dgn shaq pun sampai dah agak lewat..boleh kata tetamu terkhir gak la…makasih byk2 la nae…ana syg entum semua..sungguh2 ana terharu dgn khadiran entum…

Shbt matrik, Nadia jadi tetamu terakhir pada hari tu..tak sempat nak makan dan minum pun…terkilan sgt…trm kasih nad mai jugak dgn mak..nnt mai la lagi..takdan nak bual pnjg haritu…

Kak ani, kak ani dan pakcik harun, staf sek yg saya praktikal pun mai…ustazah asma pensyarah matrik pun mai dgn suami dan femly…trm ksih..jumpa lagi kita kan ustazah…nnt nak mintak tips2 jadi isteri solehah mcm ustazah la ek…=)

Kepada shbt2 yang tidak berkesempatan hadir dan masih tidak lupa wish pada kami, tidak putus berdoa utk kami, jutaan terima kasih jua utk kalian..tak lupa pada yg kol, msg, emel, ym dan sebagainya..ramai sgt yg wish..terima kasih..paling penting sbnrnya, doa kalian yg menghubungkan kita walaupun jauh di mata...=)

Ramai lagi adik beradik yang mai…kalau ada yg saya tak tersebut nama di sini..mintak maaf byk2 ya…apa2pun, kehadiran entum semua benar2 buat sya dan suami terharu…semoga doa kalian agar rumahtangga yg dibina ni berkekalan dan berbahagia sampai akhir hayat dimakbulkan Allah..

Mintak maaf jugak kalau ada yg tak kena salah silap kami di pihak penganjur sepnjang kehadiran shbt2 semua…tp hrpnya semua kenyangla nae? Hehe..

Terima kasih sekali lagi…

p/s: Walaupun sudah berteman, namun yakinlah bahawa perkahwinan itu bukanlah bertujuan memutuskan bahkan ianya menambahkan eratnya persahabatan..andai perkahwinan itu membawa sesuatu yang sebaliknya, pasangan tersebut wajiblah bermuhasabah kembali..kerana bukan tujuan sebuah perkahwinan andai mencederakan silaturrahim yang sedia terbina..
Semoga persahabatan kita semua takkan pernah terlerai berasbabkan perkahwinan saya ini ya? tlg ingatkan saya andai ada tersalah...=)

..Bintubahariyah..
..11 Jun 2009..
..Penang..