Thursday, April 24, 2008

Bedah buku: 1511H Kombat


Tajuk : 1511H KOMBAT
Penulis : Faisal Tehrani
Penerbit : Utusan Publications & Distributors SDN BHD
Anugerah : Hadiah Sastera 2003

Sinopsis Penulis:

Mendengung, menjunam, menyengat.
Lebah sempat menggodekkan ekor merenung sebelum terbang.
Tuan presiden rebah, kejang, terus koma.

Kombat 1511H. Ini zaman depan, tahun 2087 Masihi yang menuntut perang cara teknologi.

Bio-bots lipas dan belalang
melitup langit dalam awanan aneh,
mengepak, menyerak gelombang.
Satelit kucar-kacir, komputer huru-hara, radar kacau-bilau.

Cyborg, cypher, sarcos, Ababil, Mikraj, hidrogen sianida, mikrob pemakan logam, laser, segala macam lagi yang dipacu teknologi, teknologi, teknologi.

Syarifah Nusaybah, dia hartawan global, startegis licik yang jasadnya sentiasa diburu peluru,
yang tahu kejayaan harus dibina dengan teknologi, bahkan sungguh-sungguh percaya kejayaan yang puncak adalah dengan futuwwah.
Etika yang mencuci jiwa, memperteguh roh:
Bahawa manusia semata-mata hamba Tuhan.
Semata-mata.

Ulasan pembaca (ct rogayah):

Sebuah novel yang mesti dibaca semua terutama mereka yang mencari roh dalam berjuang. Ini cerita perang zaman moden, kuasa teknologi digunakan sepenuhnya. Perang yang tercetus gara-gara Amerika ingin menawan pusat graviti dunia iaitu Makkah dan Madinah. Itu kiblat kita!
Faisal Tehrani membayangkan peperangan yang bakal terjadi antara kaum muslimin dgn tentera Amerika yang berhasrat benar mencuri jasad baginda Rasulullah dan menjadikan hajarul aswad sebagai cincin di jari. Amerika dipimpin oleh seorang yahudi laknatullah tetapi menggunakan topeng kristian dalam meraih undi untuk menjadi presiden Amerika.

Di sisi Muslimin pula, beberapa komander yang hebat ditampilkan. 11 orang semuanya yang datang dari pelbagai pelosok dunia dan yang paling hebat, mereka semua masih muda belia, berumur sekitar 18-35 tahun. Tersentuh hati ini bila penulis memberi pengiktirafan kepada Komander Muhammad Ameen dari Malaysia, berumur 19 tahun, sbg seorang Komander yang memimpin tentera Islam untuk mempertahankan Makkah dan seterusnya memimpin kaum Muslimin menawan Amerika.

Keakraban dgn Tuhan, ekonomi yang mantap menjadikan General Hajjah Nusaybah seorang perintis jalan, menyahut seruan Allan untuk bersiap-siaga menghadapi serangan kuffar. Makmal bawah tanah, penuh teknologi, pakar-pakar sains muslim yang hebat taqarrubnya dengan Allah, Komander-komander yang tinggi futuwwah mereka, segala alatan tercanggih, semuanya tidak terbayang lagi dan tidak terlihat lagi pada zaman ini.

Setiap Komander mempunyai peranan masing2. ada yang mengawal sistem komputer dan mengucar-kacirkan sistem komputer Amerika. ada yang bertugas mengawal jalan laut dan berjaya menawan sebuah kapal tentera besar milik Amerika. Ada yang bertugas memimpin tentera udara. Ada juga yang bertugas mencipta komponen-komponen teknologi daripada burung, belalang dan lebah yang dimasukkan cip-cip pengawal di dalam badan binatang2 tersebut dan ada lagi tugas-tugas lain.
Mereka berkomunikasi menggunakan cip yang dimasukkan di dalam kepala semata-mata. Pejamkan mata dan berkomunikasi. Maklumat disalurkan sepantas kilat.

Walaupun kelengkapan kurang mencukupi dan serangan bertalu-talu, pertolongan Allah tetap bersama dengan penolong-penolong agamaNya. Sungguh mengejutkan dunia apabila sebuah peluru berpandu yang dihalakan untuk menembak kaabah berpatah balik dan meletupkan kapal terbang yang melepaskannya. Peristiwa ini begitu menggerunkan pihak kuffar dan menyedarkan semua kaum muslimin. Roh jihad mengalir dalam diri hamba-hambaNya dan mereka beramai-ramai menyahut seruan jihad. Jihad mempertahankan Kaabah, jihad mempertahankan Islam.

Erti kasih dan cinta yang terbina atas kalimah LAILAHAILLALLAH, menyaksikan episod-episod yang sungguh menyayat hati.
Rindu pada syahid, pergi sambil tersenyum dan kalimah LAILAHAILLALLAH terukir di dahi, puas.
Semoga bertemu semula di syurga sana.

Novel yang benar-benar menginsafkan kita akan erti sebuah kehidupan, perjalanan menuju redhaNya itu sungguh-sungguh mahal.

Bacalah novel ini. Semoga roh jihad Jeneral Nusaybah, Komander Habib, Komander Salim, Komander Emrullah, Komander Bilal, Komander Mohammad, Komander Abu Bakar, Komander Abdullah, Komander Imraan, Komander Zinnera, Komander Ali Halimah, dan Komander Muhammad Ameen meresap ke dalam jiwa kita tak sikit, biarlah banyak. Ini darah muda.

Duhai orang muda 14ooH sekalian, kita di mana? Bersediakah kita untuk melahirkan generasi luar biasa seumpamanya? Pejamkan mata, berinteraksilah dengan hati, minda..tanyakan, apakah khabar imanku?

Wallahua'lam..

Terima kasih akh Faisal Tehrani,
_Bintubahariyah_
_0938 am_
_USM_

5 comments:

Tolhah said...

UKhti, tak perlulah puji sangat faisal tehrani ni, ukhti boleh baca komen dia ttg sikap PAS di selangor dalam isu babi....

ღ فاطمة ღ said...

Salam. fyi, FT syi'ah tau. in case x tau. just beware. kalau tau, tp diam je, its better kut.

Farhan Yusri said...

Tidak salah mengambil something yang baik daripada orang. Just make sure jangan taksub dengan sesuatu. Rujuk www.saifulislam.com dan http://al-bakistani.blogspot.com selalu. InsyaAllah banyak manfaat

Nazrie said...

Memoir Seorang Guru-Azizi Abdullah

Novel yang MESTI dibaca oleh semua guru dan bakal guru.Novel yang berkisarkan pengalaman seorang ustaz yang berperang dengan perasaan semasa bertugas menjadi guru.Kekeliruan dengan keikhlasan dengan tugas beliau ,samada beliau seorang pendidik atau seorang guru yang makan gaji.
Ustaz juga mengutarakan isu keberkatan hasil gaji yang di perolehi.Isu ini cuma dalam bentuk kiasan dan masih boleh diterjemahkan oleh perbaca.

Isu KEBERKATAN ini membuka minda saya untuk terus memusahabah diri.Menilai balik hasil kerja saya adakah ianya baik dan berkesan.Tanggungjawap yang diamanahkan oleh majikan,adakah saya melaksanakan dengan jujur dan amanah?

Bila cukup bulan,semua hasil titik peluh saya dimasukkan kedalam akuan bank saya sebagai wang gaji atau imbuhan kerja.Pada majikan,itu imbuhan kepada nilai sebuah amanah dan kejujuran.

Bila amati dengan lebih mendalam lagi,saya bertanya pada diri?Jenis akuan bank yang saya miliki.Oh akuan perbankan Islam.Lapang dada seketika.

Bila saya menhalusi dengan lebih teliti lagi bank yang saya gunakan itu ada unsur ISLAM DAN RIBA.Persoalannya beranikah saya meminum air yang bersih tetapi dicampur dengan sesudu RACUN?Ibarat kata orang tua-tua,kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

Alias,Midun,Sakinah dan Abdul Halim apakah mereka ini didik untuk orang yang berjaya?Bukankah mereka dididik untuk mengisi jawatan tinggi?Atau mereka ini akan jadi bekas murid yang berhemah tinggi.Atau jadi seperti anak-anak saudaraku yang bapanya berjawatan tinggi tapi rendah peribadi?

Pertemuan ustaz dan bekas muridnya yang selalu diilusi semua ditempat yang mulia.Murid yang dulunya memanggil ustaz dengan "ucetad" kini megah bersolat atas keterbukaan ustas.Alias,Midun dan Sakinah di tempat yang telah banyak berjasa pada nyawa dan kesihatan manusia.Pertemuan dengan Abdul Halim pada petang Sabtu di Masjid Kulim menjadi kesinambungan jalan cerita selanjutnya.

Harapan ustaz agar ILMU yang diturunnya berkat.Setiap muridnya diharapkan menjadi umat yang berguna pada Agama dan negara.Tak dinafikan ada juga segelintir menjadi sebaliknya.

Seorang bapa yang takut Kamariah mengalami stress sepertinya.Bapa yang mengharap Kamariah faham niat bapa.Bukan kerja guru itu tidak baik,tapi mampukah Kama menghadapinya dengan tabah.

Ustaz.....dari 1975~1980 bukan seperti novel itu.Ustaz yang menjawap "saya punya suka la.itu novel saya"bila aku bertanya pada tahun 1985,"kenapa mematikan watak Tuk Ya dengan kematiannya?"Jawapan ustaz disambut gelak ketawa.Aku berbangga kerana itulah ustazku yang selalu berjenaka.

Buat bekas murid yang mengenali ustaz,anda turut akan berilusi sekiranya membaca novel ini.Novel yang penuh dengan emosi dan perlu dihayati dengan keilmuan.Novel yang bersekitar di Daerah Kulim,akan membawa kita mengimbau kenangan dizaman persekolahan.

Kepada bakal guru dan semua pembaca,novel ini adalah "HEAVY DRAMA" yang terbaik dari USTAZ AZIZI HJ ABDULLAH.

Anonymous said...

betul kata amrenhakim tu
FT ni berfahaman syiah
jgnlah kita bersekongkol mempromosikan syiah
nanti makin tersebar penaruh syiah ni
sekarang syiah tgh hebat menular di malaysia
so lepas ni baik jgn tolong mempromotekan FT