Wednesday, July 02, 2008

Doaku, Rayuanku, Kematianku, RedhaMu..


Bismillah walhamdulillah wassolatu wassalamu 'ala asyrafil anbiyaai walmursalin wa a'al alihi wasohbihi ajma'in..


Ya Allah, masukkanlah diriku dalam golongan org2 yang sedikit..sepertimana firmanMu, ....


"tetapi sedikit sekali hambaKu yang bersyukur.."


Saidina Umar pernah mendengar seorang shbt berdoa supaya Allah menjadikan beliau daripada golongan yang sedikit, Saidina Umar bertanya kenapa berdoa sedemikian? Shbt menjawab : Aku mendengar firman Allah ; sedikit sekali hambaKu yang bersyukur..

Umar insaf dan merasakan betapa rendahnya martabat dirinya..


Ya Allah, jadikanlah hati ini cintakan kebenaran dan bencikan kemaksiatan. Engkau tempat daku bergantung. Kalau seluruh isi bumi dan langitMu berkumpul untuk memberiku kebaikan, tanpa izinMu tiadalah akan terjadinya ia. Dan jika seluruh isi bumi dan langit berkumpul untuk merancang kejahatan dan fitnah terhadapku, tiadalah akan terjadinya tanpa izinMu..ya Allah, daku mewakafkan diriku kepadaMu..hakikatnya aku hanyalah pinjamn semata..siapalah diriku di hadapanMu..hanyalah insan lemah yang tidak mampu bernyawa tanpa oksigenMu, tidak mampu melihat, mendengar, berkata-kata tanpa pancainderaMu, tidak mampu berjalan tanpa kaki pinjamanMu, tidak mampu tersenyum tanpa rahmat dan kasihMu..Kami sedar diri ini sekadar pinjaman, tercipta daripada tanah dan akan kembali menjadi tanah yg hina..dipijak2 dan tempat terkumpulnya segala benda yang kotor yang tidak ingin pun dipandang oleh mana-mana insan..


Teringat kisah pengalaman seorang ustaz yang Allah berikan kelebihan kepadanya. Sewaktu beliau pergi ke rumah seorang ibu untuk mengubatinya, membuang saka yang masih berbaki, dari luar beliau melihat bilik si ibu dihuni bukan setakat si ibu tetapi ada 4 orang lagi lelaki yang memakai pakaian serba putih yang sedang melakukan 'tugas2' mereka dengan perlahan sekali. Apabila tiba waktu utk ustaz masuk mengubati si ibu, keempat-empat pemuda segak berpakaian putih tersebut memberi laluan, keluar dari bilik dan menunggu di luar.

4 hari sebelum ibu meninggal dunia, ustaz kembali menziarahinya. Ketika itu beliau melihat keempat-empat pemuda tersebut melakukan 'kerja' dengan jauh lebih pantas daripada sebelumnya. Meremang bulu roma, berombak degupan di dada kala mendengar kisah ini..


ya Allah, adakah sekarang disisiku sudah dtg hambaMu yang bernama malaikat maut? adakah mereka sedang membuat persediaan menyambut kepulanganku kepadaMu? Adakah kerja mereka semakin laju? Adakah mereka kasihankan aku? ya Allah...Engkau Maha Mengetahui..Aku mengharap hanya kasihMu, redhaMu..semoga Engkau izinkan pengakhiranku dalam kebaikan seperti yang diidamkan semua pejuang agamaMu..


Selaut pun syukurku, tak mampu membayar walaupun setitis rahmatMu itu..

Tuntunlah langkahku menuju redhaMu yang maha mahal itu...


Bintubahariyah,

3 Julai 2008.



1 comment:

Anonymous said...

Salam..here i would like to suggest something.I think it's better if u put a voice recording in your blog so you can state at there what is your main point.So for those who dont have enough time to read your articles..they can listen while they do their activities.