Wednesday, March 18, 2009

Berhenti Berharap




Assalamualaikum wbt..

Ini merupakan blog peribadi yang namanya Sekeping Hati. Maka kandungannya pastilah merupakan kata hati daripada Sekeping Hati empunya blog yang mengandungi bermacam-macam perkongsian dgn pembaca samada ketika suka, duka. sedih, kecewa, merana, happy, kagum, rajin, malas, lapar, dahaga, ketawa dan segalanya..kerana aku tahu, aku perlukan org lain dalam hidupku utk berkongsi segala rasa dgn mereka...dan begitu juga mereka yg mungkin memerlukan perkongsian ini utk menjadi pedoman dalam hidup sepertimana aku jua perlukan perkongsian daripada mereka..

berhenti berharap...sebuah lagu yg pernah didendangkan oleh kumpulan indon..

aku ni org yg tinggi harapan. sbb tu aku selalu terkecewa bila hrpn tu tak menjadi..
sampai satu hari, bgchu bg nasihat..

"Adik...jgn berharap apa2..bila adik berharap, tp benda tu tak menjadi, mesti adik kecewa..tak payah risau.. hidup kita ni hanya dgn diri sendiri ja..dan org yg paling hampir dgn kita hanyalah mak dan ayah..dan kita lani, hanya mak ja..ayah dah takdak..yg akan sokong kita dalam segala hal yg baik hanyalah mak ayah kita..so, tak payah berhrp pada org lain.."

betul tu bila aku fikir balik..byk kekecewaan dalam hidup ni sbb aku selalu berhrp yg tinggi2 dari org lain..brhrp sesuatu yg di luar kawalan aku sendiri..

tp aku tak boleh berhenti berharap jugak..sbb kalau berhenti berharap, jadi mcm putus asa la plak..sdgkan org2 yg berputus asa dari rahmat Allah hanyalah org2 fasik..aku takmau jadi org yg fasik..

Bingkisan nasihat dari bakal teman hidup:

"Dalam agama pun ckp jangan terlalu optimistic sangat dan ada konsep tawakkal. Maksudnya di sini ialah, dalam kita berserah kpd Allah, kita juga tak boleh yakin sangat2 yang keja kita akan menjadi seperti yang kita nak. sebab yang menentukan adalah Allah, Dia yang nak bg jadi atau tak. That's why kita tak boleh gembira sgt dgn sesuatu yang kita harapkan sbb kalau berlaku sebaliknya kita akan cukup2 sedih.."

syukran atas nasihat yg ckp berguna daripada bangchu dan bkl teman hidup..

"Berharaplah, kerana tanpa harapan, bermakna tiada lg percaya kepada Tuhan..namun, harapan yang tidak bersandar pada Tuhan, pasti akan menemukan dirimu dgn kekecewaan.."




Yang memuntahkan rasa,
Bintubahariyah,
1051 am,
19.3.09

4 comments:

BondingSisters said...

"Jangan terbang terlalu tinggi, kalau jatuh awak akan parah..."

Tapi kita tetap harus terbang!

teruskan perjuangan.berharap hanya padaNya~~

Anonymous said...

Salam ziarah... Teringat 1 mesej seorang adik;
"Yg dlihatb& diukurNYA bukan sejauh mana usahamu, tapi yang dharap sejauh mana tawakkal, percaya nan jitu pergantunganmu padaNYA..
Tapi tak bermakna tidak perlu berusaha,
usahalah semampumu..
Tapi jangan sesekali beraqidah bahawa banyak usahamu penentu kejayaan..
tetapi berimanlah bahawa tawakkalmu itu sebenarnya hanya semata-mata kepadaNYA..
Itulah penentu kejayaanmu..
Kejayaan bukan milik sesiapa, tetapi milik Allah..
Maka seyakinnya hendaklah dikau memohon daripadaNya semata..."
Wallahua'lam.

Anonymous said...

Salam

Memang manusia tak dapat lari dari mempunyai sebuah harapan. Harapan itu ertinya juga dengan MOGA-MOGA , dan moga-moga itu maksudnya sebuah DOA. Doa kepada Yang Maha Berkuasa, Yang Maha Berkehendak, Yang Maha Menentu, Yang Maha Kudrat.

Kalau kita mengaji bab aqidah dalam Kitab Aqidatunnajin karangan AlAlamah Sheikh Sanusi, ada membicarakan tentang aqidah kita dalam soal harapan dan kerja buat.

Allah SWT itu berkuasa sama kerja MElaku. Yaqni iaNYA sebagai . Sifat Maknawiyah, dan iaNYA PEkuasa yaqni sifatnya pada zat.

Kita sebagai manusia hanya bergerak yang gerak itu Allah jua yang menjadi gerak,

Maka Allah jua yang menjadikan seseatu harapan. Kita berusaha tapi Allah yang menggerak usaha.

Jangan bersedih dengan setiap ketentuan, kita diveri JIWA yang boleh memilih baik atau buruk. Kita sebagai HAMBA hanya bekerja sebagai seorang hamba.

Sesungguhnya Allah yang menentukan sesgala sesuatu kerana iaNYA adalah PEKUASA.

Bintu Ahmad said...

Assalamu'alaikum wbt

Salam ziarah ukh..

Pertama sekali nk ucap tahniah atas penulisan blog yg sgt kreatif n inovatif..amat terkesan di hati..he3..

Isbir..Hasbunallahu Wani'mal Wakil!!..teruskan perjuanganmu shbt..Perlu Tetap Semangat!!

Keep on faith n istiqomah

Wassalamu'alaikum wbt
~Pancaranduacahaya~