Monday, March 30, 2009

Perlu Energetik!

~Kena jadi energetik mcm anak-anak tomey ni..=)

Assalamualaikum wbt buat tetamu hati..


Apa khabar semua ya? lama sudah sekeping hati ini dibiarkan sunyi tanpa bicara. walaupun hakikatnya ia tidak putus-putus dalam dilema..

Harini, Sekeping Hati ingin kongsikan pengalaman berguna utk semua terutamanya insan-insan yang bergelar guru dan yang paling utama, GURU SAINS!
Kemarin saja, saya baru lepas dicerap oleh guru pembimbing yang lebih mesra saya panggil Kak Aini. ini kali kedua saya dicerap. Nyata, performance pertama better than this time. erm..kenapa ek?


Perjalanan Kelas

Anak-anak didikku yang seramai 26 orang cuma tinggal 15 orang kemarin. ramai benar yang terlibat dgn latihan choral speaking, drama dan ada juga yang absent. saya dah planning nak buat 4 group utk discussion. tapi tak jadi dan hanya tinggal 3 group. ada 2 orang lagi student yang masuk agak lambat. student2 yang aktif, semuanya takde. tinggal yang agak kurang aktif dan yang faham tidak terlalu cepat. my mood change...


Tak energetik

Induction set saya juga kurang menyerlah dan not very clear. dan saya menjadi agak lesu dan lemah. tak makan ke? tak, baru ja sudah makan..tapi kenapa ek? erm...mungkin sebab saya kurang tidur mlm sebelum tu sbb anak-anak murid di asrama terkena histeria..2 malam sebelum tu plak ada hal peribadi yang perlu dirundingkan. jadi, 3 malam berturut-turut tidak mendapat tidur yang cukup dan berkualiti. tambahan pula, cuti yang baru berlalu menyebabkan diri ini masih dalam mode cuti. ish, apala cikgi ni!


Komen kak aini

Kak aini keluar awal..mungkin agak letih dan movement kelas saya memang agak slow..very slow..dgn cd courseware yang not very ok even the animation really attractive..

Masa bertemu di bilik guru, kak aini mintak maaf dulu sblm ckp..takut saya kecik hati..dia tanya, perasan tak, gayah nmpk kurang...saya sampuk, keyakinan? bukan...erm.....kurang...apa word tu ha? saya sampuk, energy..kak aini kata, ya! kurang energetik! sbb tu kals move very slow..and i think, the first time is better than this time..

Saya mengaku dan saya pun perasan sangat benda tu..ish2...


Nasihat kak aini

"Sains ni subjek yang boring, susah dan budak2 tak minat. cikgu-cikgu sains plak selalunya serius. akak sendiri baru perasan...sbb cikgu-cikgu sains ni serius sgtla, budak jadi makin tak minat. jadi, walau apapun yang jadi, cikgu kena cuba bagi kelas dalam suasana ceria dan menarik. cikgu yang kena main peranan untuk tarik minat pelajar. CIKGU PERLU ENERGETIK!"


Belajar

Inilah pengajaran sangat berguna untuk saya yang bakal nak jadi cikgu ni..mood ke sekolah tu kena bagi terlalu baik ja sokmo. setiap kali masuk kelas plak, apa pun yang jadi, mesti lebih bertenaga..jgn lemah longlai mcm orang tak makan..nae?

Saya sangat bersyukur Allah bg cikgu pembimbing yang baik dan memahami..semoga pengalaman ini jadi pengajaran untuk seumur hidup saya dan semua guru di luar sana..insyaAllah..=)


Alhamdulillah...


..bintubahariyah..

..31/3/09..

..Sekolah..

2 comments:

Nazrie said...

salam..kita kna kreatif dgn bdk2..tp jgn lebih..nanti xleh kontrol..

mendtg..akan da subjek kaffah.dlm PASTI.ajar sains n math relate dgn islam..

cth: ajar kna huruf 5.akn relate 5 dgn rukun islam... (",)

Siti Rogayah Bahari said...

salam. baguih2...
patutnya semua menda kena relate dgn islam..
macam 1, A, dan alif..semua tu menunjukkan Allah tu 1. ejaannya start dgn A dan aliff.

k, tq..=)

-bintubahariyah