Monday, April 12, 2010

Tuan haji tapi tak mengaji!


Assalamualaikum wbt.


First sekali, nak ucap terima kasih pada sahabat2 yg teguh memberi sokongan pada gayah dalam senang, lebih2 lagi dalam susah. pada rakan2 guru, yg sama2 berkongsi kepedihan dalam usaha nak bg yg terbaik buat anak2. kepada pengkritik, juga terima kasih kerana dengan kritikan anda, menunjukkan anda PRIHATIN terhadap perasaan saya.


Kalini nak cerita skt psl pemikiran orang intelek zaman sekarang. semoga pemikiran saya juga, suami, ahli2 keluarga, shbt2 juga tak berubah jadik mcm ni.


Ada sorg kwn kepada kwn ayah mertua saya. dia seorang profesor. Tapi dia tak percayakan Allah, tak pernah bg zakat dan buat apa yg Allah suruh. suatu hari, kawan ayah yg juga golongan bijak pandai merangkap pak ustaz bermimpi yang harta prof tu, kebun dan ladang dia habis terbakar. maka, pak ustaz ni pun ceritakanla semua mimpi tu pada prof ni. prof ni pun percaya dan mintak pendapat apa yg patut dibuat. maka, pak ustaz ni pun suruh dia p beli baju2 baru semua, banyak2 dan sedekahkan kepada fakir miskin. Alhamdulillah, dia setuju dan buat mcm tu. akhirnya, Allah bagi hidayah kat dia dan dia berubah jadi lebih baik dari pak ustaz ni. Pernah suatu waktu, dia dgn pak ustaz ni pi mekah buat umrah sama2. Bila dah balik malaysia, dia tnya kwn2 lain semua yg dah p haji dan umrah,

"Tau tak kat mana imam masjidilharam solat?"

kawan2 yang lain semua taktaula sbb depa p lambat. sampai ja dah penuh manusia, mana nak nmpk tok imamnya. dia jawab,

"Aku tau. dia dok kat pintu kaabah. aku nampak"

Subhanallah..maknanya dia p awai gila la ke masjid bahkan lebih awai lg daripada pak ustaz tadi...


Erm, lagi 1 story yg jadi kat aku sendiri. waktu p interview, teruk gak saya kena marah sbb jawab tak menepati kehendak soalan. tp alhmdulillahla, saya tenang ja walaupun tuan haji tu kata dia tak bleh bg markah kat saya. tp dekat2 nak last tu, dia puas hati dgn jwpn tu. tp, bukan tu yg nak ceritanya. yg saya jadi tak best sgt bukan sbb ada soalan yg tak bleh nak jwb, tp sbb dia bg pandangan yg VERY RUDE!


Last sekali, masa refleksi, dia cakapla saya kena byak membaca supaya saya tau pasal masa depan untuk memudahkan saya mendekati pelajar saya. dia katala,

"Masa depan nnt memerlukan K-workers ataupun knowlegable workers untk menghadapi K-economy. baru pastu dia kata akan membentuk K-community."
Pastu dia kata, "Kena tekankan subjek yg penting. apa subjek yg penting? Sains, Teknologi, ICT, Fizik, Kimia, Bio..apa yg tak penting? PENDIDIKAN ISLAM, sejarah, geografi dan lain2..tu semua tak boleh dapat kerja pada masa akan dtg!" Masa ni, aku dah mula pndang serong kat pak aji ni. apa kejadah yg p ckp lagu tuh?


Pastu dia tambah lagi, " Ada orang yang hantaq anak depa belajar agama 3-4 tahun, balik negara, takdak kerja!" Astaghfirullah...awatla becok sgt mulut pak aji nih!


Dia kata lg," Orang yang intelek ni, depa tak makan di warung2 sebab depa pentingkan kebersihan. depa tau kat warung2 tu kotor. depa makan kat kfc, pizza hut, mc donald..Depa tinggal kat mana? Depa tinggal kat putrajaya.." Mujur waktu ni dah hbis sesi interview, kalau tak, tobat aku tibai balik!


Lagi dia kata, " Bacala buku2 ilmiah, mcm karangan Alvin Toffler bla2..." Ada lg 2 dia sebut tp aku pun tak ingat. yg aku ingat 1 nama ni pun sbb penah tgk hubby aku baca kat rumah. bila aku balik cek tnya, mmg si Alvin Toffler ni seorang pemikir Yahudi!


Dia kata, " Penulis tu memang pandai meramal masa depan." Patutla, pakcik ni, terpengaruh dgn bacaan, tulisan sapa? TULISAN YAHUDI! sbb tu dia boleh senang2 ja kutuk golongan alim ulama. baru tadi dia ckp dgn sy pasal FPK: 1 usaha yang berterusan ke arah mewujudkan insan yang seimbang dan menyeluruh dari segi JASMANI, EMOSI, ROHANI DAN INTELEK.
Bila dia cakap pendidikan islam tak penting, mana nak letak ROHANI dalam FPK tuh? chiisiiya!


aku dan nampak dah. orang mcm ni la yg sebenarnya yg merosakkan sistem selama ni. gubal di atas kertas nampak cantek ja. mai nak laksanakan, dia sendiri buat tapisan kali kedua. yg paling tak syok, sbb dia dah naik haji. tp sanggup bg pandangan yg kuno camtu.
Kalau orang kafir kata kat nabi, hina islam, hina melayu, hampa melatah tergedik2. Hah, ni pakcik Aji ni terang2 kata PENDIDIKAN ISLAM TAK PENTING! hampa setujukah??? Taknak melatah? ni lagi terok ni. sbb org yg kata tu, 1, Orang Islam. 2, Orang Ilmuan. 3. Orang yg pegang title PAK HAJI. sapa lgi terok, kapiaq ka pak aji ni??


Aku berdoa moga aku terselamat daripada jadi camtu dan semoga dia diberi hidayah macam prof kwn pak ustaz kawan ayah mertua aku tu jugak. sbb hidayah ni mmg milik Allah, anytime Dia nak bg, kita takkan sangka dan anytime Dia nak ambik, takdak sapa bleh halang.


Ya Allah, selamatkan kami..tetapkan hati2 kami dalam agamaMu, dalam iman, dalam jihad dan perjuangan agamaMu..ameen..



Menulis utk memberi peringatan kat diri dan semua yg sudi membaca..

Bintubahariyah
12 april 2004
TSB

2 comments:

FarisPharmacistMuslim said...

ustaz "AMANU" mmg mcmni...

nazrie said...

nilai seseorang bergantung pd ilmu.
bkn bergantung pd pangkat.walaupun dia ber'title' HAJI.

itu sebab ada hukamak pernah berkata, lebih baik diam drp berkata-kata kerna dgn kata2 itu mejelaskan kebodohannya :)

-mna