Wednesday, February 28, 2007

Hari Ini Aku Belajar Lagi


Hari ini aku belajar lagi
Dari sebuah pengalaman
Yang sengaja direncanakan Tuhan.
Aku bersyukur kerna keyakinan padaNya
Terus membuktikan bahawa aku pasti bahagia…

Sesekali terdetik di hati ini
Segala perkara telah aku dapati begitu mudah sekali
Hanya dengan sedikit jerih dan payah
Walaupun di awal garisan
Ingin saja aku rebah.

Dari situlah aku terjaga dari lena
Yang kerapkali membuai
Dan suka melupakanku pada yang Esa.
Mujurlah aku dipilihNya
Bukan senang untuk merasai kehebatan Pencipta
Dalam senang dan suka
Kerna manusia itu seringkali akan rukuk dan sujud
Serta menitiskan air mata di depan Tuhan mereka
Hanya ketika mereka mula merasa lemah, takut
Dan tatkala musibah datang menyapa

Aku bersyukur kerna hingga detik ini
Aku masih dapat merasai nikmat Islam dan Iman
Manisnya sebuah perjuangan
Aku merasa sebuah keindahan
Di dalam rahmatNya…

Ya Allah,
Berikan aku sedikit kekuatan
Untuk meneruskan langkah perjalanan
Demi menegakkan cita-cita Islam
Ujilah aku wahai tuhan
Kerna aku tahu itulah penguat iman
Namun janganlah aku diji melebihi ketahanan
Kerna aku pasti rebah tanpa pertolongan
Daripada-Mu ar-Rahmann.....

Ya Allah, berikan aku kekuatan
Untukku menongkah badai perjuangan
Yang pasti bergelombang kuat
Izinkan aku
Mengemudi bahtera ini
Dgn hati yang bersih dari mazmumah
Dgn hati yang pasrah berserah
Dgn hati yang tak mudah patah
Agar nantinya
Dapat aku berlabuh ke pulau bahagia
Selamat sejahtera
Selamanya.…

Bintubahariyah,
USM.

No comments: