Thursday, July 30, 2009

Saya Risau H1N1

~Hah, baru nak bom aku ka? dulu2 nak biak aku sgt..tak ikut ckp Allah..lani bhgian pernafasan aku dah mula buat virus best2 baru hmpa nak bom aku..tak jadi apa dah..aku lepaskan virus tu smua kat udara dah..hahaha..padan muka angpa..

Assalamualaikum wbt..
Harini Upsi lak tutup..semalam jumpa akak2 nisak penang, depa ckp sekolah islah pun tutup sminggu. kem2 PLKN pun sama..semua pakat2 tutup..semuanya dah tutup lani..

Shbt2 usm, reen, dahlia, wani dan sern pun dok demam2, muntah2..buat saya risau..adik ipar saya yg dok upsi pun demam tak larat nak bangun. dia kena kuarantin kat rumah abg ipar kat KL lani..tp iA demam urat je kot. cumanya, saya risau..

Bila semua kelihatan ribut taufan mcm ni, xdak apa pun dpt jamin kita selamat melainkan Allah..Dia ja dapat lindungi kita drp segala bahaya dunia akhirat. Masa nila smakin terbukti kuasa Allah..

Pg tadi masa sarapan, saya cakap kat suami, mintak-mintakla Allah tak bg org yg tak makan babi, ternak babi kena H1N1 ni..tp abg saya cakap bala Allah ni tak kenal sapa..semua kena..huhu..Dia kata kat kilang dia, cina pun dok makan babi tu buat taktau ja dalam kilang tu walaupun lani dok sibuk2 psl H1N1 ni..

Erm, kami ada p dgr kuliah agama baru ni..ustaz ni bagi doa utk mintak pada Allah nak elakkan segala benda yg tak elok jadi pada kita..sama2 kita amalkan..iA..

"A'uzubikalimatillahitaammatimin syarrimakholaq"

Maksudnya: Aku berlindung pada kalimah Allah yang sempurna daripada kejahatan makhlukNya..

Ni doa dalam mathurat. Kita baca ni bagi yakinla kat Allah..iA kita berserah diri sepenuh hati padaNya..minta perlindunganNya drp kejahatan virus-virus yg juga makhlukNya dan juga tenteraNya..

Semoga Allah lindungi kita drp segala bala yg kita sndiri tak mmpu nak cegah puncanya..ameen...

..bintubahariyah..
..31/7/09 (2 bulan cukup saya jadi isteri)..
..TSB..

Wednesday, July 29, 2009

Sekitar Julai 2009

Assalamualaikum wbt.

Entry kalini just nak share bbrp kisah manis yg dah Allah izinkan terjadi dalam bulan 7 ni. memandangkan blog ni pun mcm sunyi ja dan saya dah lama tak kluar idea nak menulis, kita tgk gmbq dahla..


Ok, stat dgn pic ni..ni 2 org anak menakan saya yg dok kat pahang. yg kakak tu namanya nur alya amira dan yg kecik tu mohammad hadif. depa ni anak bgmat dan kakna..baru ja p tidoq rumah depa awal bulan haritu..bolehla lepas rindu kat mak..kakya ni baru kena kerat rambut dgn tok dia..dia suka sungguh dodoi adik dia dgn selawat..baru 2 tahun sebulan, dah pndai selwat..siap ada taranum lg..hihi..pandai bgmat ajaq. yg si kecik tu, mmg kecik..comey sgt..baru lahir bulan 6 baru ni..kira sbln lebih la baru..geram sggh kat dia..


Tgk next pic lak...ni cik abg tgh dok asyik kena urut kat mata..spek mata suria perkasa hitam ni bergegaq-gegaq tau..ni sambil dok atas kerusi sambil kaki kami diurut dgn mesin refleksologi..dia dok lena la tu..hihi..sapa2 nak try free ja, p kat tesco extra tepi usm tu..takyah beli pun takpa, dpt urut 5/10 min pun dah ckp nak regangkan otot2..


Kita tgk pic ni lak..ha...nila shbt usm yg 1st yg mai baitul ilmi kami ni..mas, zati, yasha dan raden..4 org je. ingatkan depa nak mai dalam 10org..punyala kanda gayah dan kanda afzan siapkan laksa, kopok lekor, cucuq cempedak dan teh china. bykla buat. last2 bg la depa bawak balik laksa tu skt..nak hrp kami 2, mmg 2 hari la baru habis..by the way, trm kasih byk2 ya shbt..pasni kena mai lagi..shbt2 lain pun maila nae..hbq bila, kita plan baik punya noo..iA..




Ada lagi gmbq nii..masa ni kami kat teluk bayu..pg2 buta lg ni..matahari pun tak naik habis g..joging2 sehatkan badan..pastu, rehat kat batu-batu ni..cik abg ni amik kayu tu tang mana ntah. buat2la belakon mcm hero..hihi..pastu dia buat meditasi reiki..then, kami makan2 sarapan kopok lekor dan roti telur sambil tgk pantai..tenang hati..alhmdulillah..



Ada lg? ada...cuba teka ni sapa ni? hihi...akhirnya jumpa dpn mata dgn ayahda azizan ni..tegezut..waktu ni kami p expo kerjaya..ustaz zahran kawan abg saya pun tak ketinggalan. saja ja pi tgk peluang kerjaya baru..tup2 pakcik zizan sampai jadi VIP..dia rasmi expo ni..waa..berbaloi jugak sampai ke kulim..dpt tgk dekat2 pemimpin kesayangan saya ni..=)


Okla, dah habis kot. tu je pic yg smpt sy snap..nnt2 kalau ada lg, saya share lg iA..

k la, nak p masak lak. bye..wassalam..

..bintubahariyah..

..30/7/09..

..TSB..

Thursday, July 16, 2009

Baca Doa Pastu Menari




Assalamualaikum wbt..

Sebelum masuk kepada tajuk posting kalini, sy nak rakamkan jutaan terima kasih pada suami yg susah payah jaga saya waktu saya demam ni..pg tadi terjaga dari tidur, suami tgh usap kepala, dahi, leher..dia cakap panas..bila saya bangun, dia kata blkg badan sgt panas..risau muka dia..pagi tadi, dia yg sediakan sarapan utk saya..dia tak bg saya buat papa..ubat pun dia sediakan dan paksa saya minum sampai muntah2..huhuhu..pastu dia dah tak paksa minum ubat tu dah..roti saya pun dia yg tlg habiskan..sgt tak lalu makan..
semalam suami buat rawatan urutan dgn air kat kaki..saya kata, "Kesian kat abg..". Dia cakap, "Yah kan isteri abg..kalau bukan isteri abg, taubat abg tak buat camni.."

Terima kasih byk2 ya abg..yah syg abang..abang dah buktikan yang yah beruntung dapat abang..moga berterusan..ameen..

ok, masuk pada topik saya tu..pasaipa nak baca doa pastu menari-nari lak? baca doa tu kan bagus..menari tu sebaliknya (kalau tak kena tempat, situasi)..

saya bercakap atas dasar sbg org yg selalu mengikuti program-program di universiti dulu..apa saja keramaian yg dibuat, majlis ke apa ka yg kebanyakannya dibuat oleh pihak universiti dan sesetengah persatuan, mesti ada 2 benda yg bertentangan ni. mula-mula baca doa bukan main. pastu ka mulala menari-nari, menyanyi-nyanyi. tak payahla ckp universiti, artis2 tu dah tentulah. buat kenduri, baca doa punyala..jemput ustad2 yg hebat2 lak tu. pastu, pakat2 nyanyi dan menari..apa tu?

dulu saya selalu cakap, yang putih tak boleh bercampur dgn yg hitam. dia akan jadi warna coklat. kan dah tak suci..macam tu jugak, yg baik tak boleh bercampur dgn yg jahat..mesti jadi bahat..ni tak, baca doa sikit punyala, mintak ampun dah kat Allah, mintak Allah berkati majlis dan sebagainya..tp pastu buat benda yg Allah tak suka lak. adoila..camnala Allah nak makbulkan doa..camnala nak dapat berkat tu..

saya ckp ni, saya pesan kat diri sendiri..nak buat apa2 keramaian pasni, jgn dok biaq bercampuq habis semua..benda ni sbnrnya mcm takleh nak kata apa dah. macam dah jadi budaya dah. mesti ada doa, nyanyi dan tari. mesti selalu camtu. payahlah nak jumpa yg tak bercmpur melainkn dianjurkan oleh pihak yg tegas dgn agama..contohnya PMIUSM..hihi..nak jugak promote tu..=)

erm, dahla..paham2la..point saya jelas dah dgn huraian yg pendek dan ringkas ni..jgn sampai kita terlibat dgn propaganda ibilis dan syaitan sudahla..insyaAllah..mudah-mudahan..

k, wallahua'lam..wslm..


..bintubahariyah..
..16.7.09..
..TSB..

Tuesday, June 30, 2009

Merpati 2 Kaki Joli?

~Gambar ni ''dicuri' dari blog pmiusm..hihi..jgn mrh ye adik2..~

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah, dah sebulan jadi isteri org..utk cik abg lak, dah sebulan jadi cuami org..dan dalam sebulan ni, hidup kami lebih tenang, tenteram, damai..mula2 tu mmg kami terpaksa melalui fasa 'cultural shock' seketika..(sbnrnya bukan seketika, tp ckp sebulan kami terkejut. hihi..) mujur byk toleransi drp suami, memahami dan cuba sedaya upaya memberikan yg terbaik. Pastinya kalau ikut logik akal, semua tu tak mudah terjadi..kerana kami tak penah mengenali sebelum ni. Alhmdulillah, seolah-olah miracle, lepas kawen tu rasa mcm dah kenal bertahun2 walaupun pada hakikatnya baru kenal melalui sms waktu bertunang tu ja. Percaya atau tak, kami msg2 msh mcm tak percaya dah jadi suami isteri..ishk2..percayalah..dah kawen dahla..

Semalam kami sambut ulgbulan pernikahan bersama. Matematik rupanya cik abg ni..hihi..mmg dia terer mate pun..tp ni matematik lain. matematik yg mmg digemari semua perempuan..dia sms ckp suruh bersiap2 nak dinner kat luaq..bila tnya nak p mana, dia ckp secret..hihi...(sbrnya I dah tau la abg..I buat2 taktau ja..)

Kami maghrib bersama di rumah dan keluar menuju ke Queenbay..g makan kat restoran yg sy tak penah jejak pun spnjg hidup ni..sedap sgt tp mahal..(abg, yah tak mintak dah pasni)..trm ksih byk2 ya abg!

Mungkin sesuai digelar org yg masih hangat bercinta mcm kami ni sbg MERPATI 2 SEJOLI..tp apa bezanya pula dgn MERPATI 2 KAKI JOLI?

sambung cerita...

Dah sudah makan dan beli green tea kat kak cina bermata bundar yg sempat saya puji kecantikan matanya, kami pun berhajat nak pulang..dan masa nila kami nampak byk sgt merpati 2 kaki joli kat tepi2 teluk permaisuri ni..

Boleh kata semua bench yg ada kat sepanjang pesisir teluk ni ada saja merpati2 ini..saya istighfar pnjg dan suami hnya berdiam diri..terus menyusuri laluan tersebut, suami ckp,

"Kalau waktu cuti, lg byk kat tempat2 nii",sambil tunjuk kat tempat yg lebih kelam tanpa bangku.

"Kalau jadi tsunami kat sini pun mmg tak heran", jawab saya.

"Awatla pencegah maksiat tak mai tangkap?", sy mula mempersoalkan kerja mereka yg berwajib. hihi..ni tgh marahla ni..

"Tak larat dah nak tangkap..", tenang ja suami jwb.

"Tangkap basah terusla..", saya jwb sambil dalam hati kata kesian plak kat mak bapak depa..malu takdak dah la kalau kena tgkap basah..

"Yang penting, kita dah selamat syg..alhmdulillah..syukur sgt..", bijak suami sy menenangkan keadaan..


Kisah jiran saya

Pagi ni waktu sarapan bersama, sy ngadu kat suami rajin dgr suara org laki dok ketuk pintu rumah jiran. jiran2 ni semua pompuan, tggl ramai2..kemarin dgr laki tu siap dok mandi lagi (bilik air dekat dgn bilik kami, siap boleh dgr anak2 dara rumah tu dok nyanyi mcm2 lagu lagi, heh). dan pagi tadi pun dgr jugak sora laki.

Abg pun keluarla tgk. kebetulan, jiran rumah sebelah rumah anak2 dara ni dah kena tangkap basah..rumah ni rumah anak teruna lak. dia bawak masuk anak dara dalam rumah dia..kenala ambush pg tadi..suami tgk ja la..ntah2 laki tu kata suami sy yg report. huhu..takuit jugak, kot2 dia mai balas dendam kat saya time suami p keja..mintak simpangla...

Tu yg best pasal taman ni. Org akan segera report kalau ada weird thing happen. sbb tu awal2 lg suami dah p bgtau kat pejabat penduduk ttg status kami berdua..kalau tak, dah masuk lokapla kami ni..hihi..

Sepasang lagi MERPATI 2 KAKI JOLI ditangkap..Itula kisah yg dekat sgt dgn saya..baru smlm ckp psl tgkap basah, pg ni Allah tunjuk betul2 tepi hidung saya..bukan cerita ni nak mengaibkan..sbb pembaca2 SH pun tak kenal sapa orgnya (sy sendiri pun tak kenal, muka pun tak penah tgk)..sy berkongsi cerita ni nak kita sama2 muhasabah diri dan amik pengajaran..

Jadi, pilihlah, nak jadi MERPATI 2 SEJOLI ka MERPATI 2 KAKI JOLI? Only U determine yourself!hihi..alhmdulillah..Allah bg kekuatan utk kami memilih yg pertama..kwn2 lak?

Wallahua'alam..

..bintubahariyah..
..1143 am..
..1 Julai 2009..
..TSB..

Sunday, June 28, 2009

Ulat buku


Assalamualaikum wbt.


Camna boleh wujud istilah ulat buku ha? kalau pun nak gmbrkan org yg suka bc buku, kenapa ulat yg dipilih? kenapa bukan cacing ka, kalajengking ka, kancil ka, tupai ka, ladybird ka dan apa2 yg lain? dahla ulat tu mcm nak gmbrkan suka makan..mcm org yg makan buku lak. huhu..

aik, ni awat tiba2 ja pi persoal perumpamaan melayu ni? kena saman dgn DBP kang, cik abg gak yg susah hati..hihi..


Sbnrnya, entry kali ni nak ckp psl buku ja..psl minat membaca..saya ni sejak kecik lagi, bila ditanya apa hobi? saya mesti jawab membaca..(walaupun kdg2 ja suka bca)..dan kebanyakan kanak2 di sekolah lani pun, mesti akan tulis 'membaca' dalam buku rekod pencapaian mereka..ala, I tau la..I ni kan nak jadik cikgu..iA...hihi..

Sebenarnya kcik2 dulu suka bc mjlh ujang ja..bila masuk sek men, tak minatla bc buku selain buku akademik. masuk mtrik dan U, jadi rajin bc buku bila bgchu selalu bawak balik buku2 baru yg best2..dia beli kat mahasiswashop kat usm..


Waktu mula2 pindah rumah baru yg suami sewakan utk khidupan berdua kami, memang terkejut bukak2 pintu nmpk menimbun buku2 kat sudut rumah. Bila dok kemas rumah dan susun buku, boleh kata lebih 200 naskhah buku yg mcm2 jenis dimiliki oleh suami (ni kata ganti diri ketiga, so kena guna ayat pasif sedemikian..hihi)..suami mintak diasingkan kepada 3 bahagian waktu nak susun tu ikut tingkat2..


1) Atas sekali = buku2 agama, kitab2 lama, kitab2 baru, tafsir dan yg agama2 jela semua..

2) Motivasi dan ilmiah = byk sgtla..tak larat nak cerita kat sini..utk wanita, lelaki, tulisan

Dr. HM Tuah, Dr. Fazilah Kamsah, Ust. Hasrizal dan ramai lg..

3) English and etc = byk btoi buku org putih, novel2 pun ada..buku ayurveda pun ada..herba dan mcm2la..cik abg mmg minat sgt bab2 herba dan rawatan tradisional ni..cik abg ni pandai mengurut..sapa sakit2 sendi, urat ka apa ka, contact ja suami..hihi..iA..dia boleh cuba membantu..(takpa ka saya promote2 ni, abg?)


Tula buku2 abg saya..tmbh pulak dgn buku saya..jadi lebih2 lagi la koleksi buku kami..saya pulak jenis yg suka sgt bc kisah2 perang ni..tulisan yg sy sgt2 la cinta, karya pakcik Abdul Latip Talib: Novel Sejarah Islam..antara buku yg dah pun saya khatam:


1) Salahudin Penakluk Jerusalem (pinjam kat farhana, trm ksih farhana)

2) Khalid Mengejar Syahid (pinjam kat sufi, trm kasih dik..)

3) Abu Bakar Sahabat Setia

4) Abu Ubaidah Penakluk Parsi

5) Sultan Muhammad al-Fateh Penakluk Konstantinopel (Senior hadiahkan sempena hari lahir, trm kasih byk2..=)

6) Ikramah b. Abu Jahal (tak ingat tajuk sampai habis)


Yg baru ja sy beli di pasar malam bersama suami minggu lepas ada 3 sekaligus..huhu..takpala kluar duit lebih skt..buku punya psl..


1) Umar al-Khattab Reformis Dunia Islam (tgh dok baca)

2) Ali b. Abi Talib Mutiara Ilmu Islam

3) Tariq Menang ataupun Syahid


Saya sgt suka tulisan pakcik latip ni. bahasa dia ringan..jalan cerita dia tak berkias2..direct to d point dan dia membuatkan kita mcm ada kat zaman shbt2..mcm kisah khalid mengejar syahid, rasa mcm dok berperang sekali ja dgn pahlawan2 islam..


Saya dok nak cari buku Thalhah lak pasni..herm, buku2 yg suami pun takdan nak bc lagi..waktu kawen dlu pun, hantarannya buku bertajuk 'Aisyah, Keanggunan Sejati' pun tak baca lg..


Bak kata suami, "Baca No. 2, yg penting koleksi..dapat tgk buku2 yg cmni pun dah rasa tenang hati.."

Tak hairanla, kalau jumpa ja kedai buku2 kat mn2 pun, itula yg diterpa dulu..belek2 ja apa yg ada walaupun tak beli..


Abg, nak kategorikan abg dalam ulat buku ka apa buku ni? hihi..


Jomla kita pakat2 minat membaca..tak rugi pun..duit yg kita laburkan utk buku, sikitpun tak rugi..bgmat pun penah kata, beli buku, kluar duit byk mana pun takpa..dripada kita dok top-up 10-10-10-30 tu, baik jimatkan duit..credit tu bila habis, bukan nmpk brg pun..tp bila beli buku, duit habis pun brg ada depan mata..btul x? btul x apa yg sy kata ni?


Lg 1, pasni dinasihatkan kalau nak tukar2 hadiah waktu jamuan perpisahan ka apa, tak payhla dok beli menda2 frame ka, kotak2 pensil ka, bunga ka dan sewaktu dgnnya..tp hadiahkanlah buku..tukaq2 buku..mcm kami buat waktu liqa' 86 tahun lepas..sy dpt buku tajuk "Peranan Wanita pada Zaman Rasulullah SAW"..Min bg..best sgt2..tq min!

Kalu kita tak mampu nak amalkan pun, at least kita dapat gak saham bila org yg bc buku yg kita hadiahkan tu amalkan ilmu yg dia dapat daripada buku tu..


p/s: Make sure buku yg dibeli tu ilmiah jugakla walaupun sikit ja ilmiahnya..asalkan ilmiah gak..krgkanla beli mjlh2 yg pelek2 lani..(pesanan ringkas ni dibawakan khas utk saya dan semua remaja-remaji di luar sana)



Meh2 beli buku, hadiahkan buku dan bacalah buku..

..bintubahariyah..

..640 pm..

..28.6.09..

..Bayan Lepas..