Showing posts with label Luahan. Show all posts
Showing posts with label Luahan. Show all posts

Thursday, April 01, 2010

Meluat, meluat, meluat!

~Alangkah damainya andai manusia mengikut arus yang ditentukan Allah..

Assalamualaikum wbt.


Sistem rosak lagi merosakkan! Sehari 2 ni rasa susah hati sgt. Terdengar kisah anak2 murid sendiri yg rata-ratanya dah pun rosak. baru tingkatan 1, 2. runsing! apa nak jadi? ada lesbian, bellen, menghala nak jadi pompuan..mcm2 yg jumpa lepas 3 bulan jadi cikgu. Istilah pun pelik2.


Aku rasa nak marah ja kat semua orang. Pada budak, waris, masyarakat dan yang paling aku rasa nak marah pada mereka yang memerintah selama 50 tahun ni. Dalam 50 tahun, mereka berbangga dgn pembangunan fizikal. mereka berbangga dgn koridor raya multimedia. mereka berbangga dgn KLCC, menara KL, bangunan2 pencakar langit yang lain, jambatan pulau pinang, menjarakkan jurang antara bandar dgn luar bandar dan macam2 lagi yang mereka banggakan. Tapi mereka lupa yang mereka memandang sepi soal pembangunan insan. 50 tahun, hasilnya apa? Keruntuhan akhlak, moral, susila! Anak2 luar nikah bersepah di jalanan dan bersepai di tong sampah, surau, masjid! Bohsia bohjan. mat rempit yang bahkan dibela dan dibela. walaupun bertukar nama jadi samseng jalanan, apa ada pada nama? anak2 saya sedang rosak diperlakukan oleh mereka!


Sistem rosak aku kata! Sistem pendidikan, sistem penjanaan ekonomi, sistem sosial, sistem penyampaian maklumat, semuanya rosak! Manakan tidak, dalam pendidikan, falsafah saja yang hebat bukan main. konon nak memperkasa jasmani, emosi, rohani dan intelek. lepas 50 tahun, adakah berjaya falsafah ini? berjayakah semuanya? kalau berjaya, kenapa ramai arkitek, engineer, doktor, polis, tentera, ahli politik yang makan rasuah? kenapa ramai muslim yang tak solat? kenapa ramai orang jahat? mungkin jasmani dan intelek berjaya. tp apa ada pada emosi dan rohani?


Ekonomi. kemiskinan di bandar. kemiskinan di luar bandar. kenapa miskin? Sebab mereka yang memerintah sengaja menyusahkan rakyat. naikkan harga barang nu, barang ni, minyak nu, minyak ni. kalau si isteri tak bekerja, tak cukup duit nak tampung keluarga. makanya, si isteri pun bekerja kilang atau apa saja selama 12 jam sehari. kalau kerja kilang, p pagi, balik ptg. p ptg, balik pagi. tiada masa untuk diri dan anak2. takdak masa nak p mengaji kitab. tak dak masa nak sembang berbual bagi kasih syg kat anak2. takdak masa utk suami yang perlukan perhatian juga. p kerja, pakai bukan main lawa, baju ketat, make up berlebih, wangi2. pastu, jumpa lelaki lain. disebabkan masa di tempat kerja lebih byk daripada di rumah, lupa pada suami dan anak2. lalai dgn lelaki lain di tempat kerja. akhirnya, runtuhlah rumahtangga. anak2 merewang jadi hantu. tak siapa ambik tahu.


Sosial. Semua orang gila nak bertepuk tampar dgn bukan mahram. syok katanya. tak dapat laki or pompuan, tukar jadi lesbian or gay. jalur lebar yang semakin hebat ni, apa yang boleh halang daripada anak2 muda dapat video porno? pendidikan seks diperkenalkan konon nak bagi budak2 dapat mengelak daripada terjebak. tp apa yg jadi? aku dulu tak penah tau apa pun. elok ja alhmdulillah. zaman aku mana ada masalah ni. baru ja tadi, student aku buat2 nak kiss kat kwn pompuan dia. depan aku plak tuh! rasa mcm nak tonyoh2 ja mulut dia dgn cabai melaka.

Apa ni? hari merdeka, ramai2 anak muda diajak berpesta. mcm tu jugak dgn malam tahun baru. apatah lagi waktu valentine yang sesat tu. lani bila byk anak luar nikah kena buang, depa nak buat rumah kebajikan plak suruh letak budak2 tu dalam rumah tu. oih..kalau aku, lagila aku best..orang iktiraf kesalahan yang aku buat tu sebagai muliala namanya! mestila aku nak buat lagi..ada plak orang bela, kata tak boleh pandang hina kat perempuan yang terlanjur. padahal, mmg dia sengaja pi cari kehinaan tuh! tula, akhir zaman ni. yang salah terang2 dikatakan betul secara terang2! Meluat!


Media sebagai sumber maklumat. Banyak yang tak senonoh dari yang senonoh. konon menghiburkan. hakikatnya, mengajak orang buat maksiat. tak paham ka, orang cakap pompuan tak boleh menyanyi melalak melolong. pakaian dibuka mana yang berketul. tua2 pun gila nak menyanyi. ya, media ajar orang suruh gila jadi artis! tu yang jadi lani. gila jadi glamour. berapa persen ja lagu2, gmbr2, drama2 yang mendidik..yang lain tu merosakkan. ramai remaja yang gila nak jadi mat rempit gara2 tgk gambar, filem yang tunjuk action merempit. ramai orang yang gila nak jadi perogol, sebab tgk cerita lucah. walaupun tak tunjuk semua adegan panas di tv, itu sudah cukup membuatkan orang ramai sengaja mencari video porno dengan sendiri. filem jalang, apa yang orang dapat? orang tak tgk pada bab insaf tu. sbb bab tu tak best. yang best tu part yang tgh2 jalang menjadi jalang tu. aku heranla. camna cerita yang buruk camtu pun bleh lepas kat bahagian tapisan filem? aku bukan kata cerita tu ja. aku kata semua cerita yang ada unsur tu. hampa paham2 la sendri.


yang aku geram lg 1. pengacara2 kat tv pun sama. dok pakai baju seksi. hampa mmg kata tak seksi. tp cuba tnya org laki yg tgk hampa. depa terangsang dak? kalau terangsang, walaupun sorang yang tgk hampa berpakaian tak menutup aurat, hampa tetap dikira seksi. budak2 sekolah pun sama. p sekolah pakaila tudung. luar sekolah, bukak tudung, kepit dgn lelaki yang nak menjahanamkan depa. ada budak yang tak pernah pakai tudng, tiba2 ja pakai tudung, bila cek2, rupa2nya ada bekas di leher. tu dah berapa kali berzina tu????


Cikgu di sekolah, 40 orang guru nak kena handle 500 orang budak. larat ka? ditambah dgn degil dan keras hati mereka yang tak mahu menerima nasihat, ditambah lagi dgn keadaaan guru yang "diikat tangan", adakah guru2 mampu mendidik, membentuk dan melentur buluh2 di sekolah? akademik, akademik, akademik! sahsiah pun tak settle, nak pulun akademik mmg susah gila la..
mak bapak..tolongla jaga anak2 hampa..jadi orang yang dengar cakap..kalau tak dengar cakap, camna kami nak mengajar anak2 hampa? kalau dengar cakap, lembap tara mana pun, iA kami akan sabar mengajar..jgan manjakan sangat..aku pun nasihat kat diri aku jugak. kalau suatu hari nnt aku jadi ibu, aku kena pukul sambal lebam pun xpa kalau anak aku tu nakai sangat. anak2 hampa dok kelas belakang xpa..tu bukan masalah. tp jgn bg anak2 hampa tu kurang ajar...jgn letakkan sepenuhnya tanggungjawab mendidik anak2 hampa kat kami..hampa mak bapak depa. hampa boleh pukul depa. tapi kami tak boleh..


Kepada pemerintah, tlgla bg senang kerja rakyat nak cari makan, nak jaga rumahtangga..kepada mak bapak, tlgla bg ringan kerja cikgu nak didik anak2 hampa dgn memberi sepenuh perhatian pada anak2 hampa di rumah..biar lembut hati mereka, biar kenal mereka dgn agama..kepada media, tlgla jangan terus rosakkan rakyat. hampa dok baca berita yang nu yang ni pasal remaja, tp hampa sedaq dak yang hampa yang jadi punca remaja tu semua jadi mcm tu? sudahla..hentikan semua yang merepek yang hampa dok buat tu. pekdahnya duit ja. tp yg buruknya melambak2..


aku ni nak lepas geram sebenarnya. menaip pun sambil menakung air mata. malangnya anak bangsaku..


Ya Allah, ampunilah dosaku kerana aku terlalu lemah nak berdakwah dkt anak2 muridku. ampunilah aku kerana kurang kesabaran terhadap mereka. ampunilah aku kerana tidak berjaya menjadi guru yang sejati. Aku sudahpun maafkan semua kesalahan anak2 muridku padaku..Kau tolonglah ampunkan aku..berikan aku kekuatan ya Allah..dalam menggalas amanahMu yang sungguh berat ini..dan kalaulah aku berupaya mengubah semua sistem yang merosakkan sekarang ini..


p/s: kalau ada orang nak marah kat aku, marahla. aku cakap benda betul berdasarkan pemerhatian aku. ni pendapat aku. kalau hampa marah aku, bermakna hampa tu ego nak nyatakan kesalahan hampa..


..bintubahariyah..

..1 april 2010..

..TSB..

Wednesday, March 18, 2009

Berhenti Berharap




Assalamualaikum wbt..

Ini merupakan blog peribadi yang namanya Sekeping Hati. Maka kandungannya pastilah merupakan kata hati daripada Sekeping Hati empunya blog yang mengandungi bermacam-macam perkongsian dgn pembaca samada ketika suka, duka. sedih, kecewa, merana, happy, kagum, rajin, malas, lapar, dahaga, ketawa dan segalanya..kerana aku tahu, aku perlukan org lain dalam hidupku utk berkongsi segala rasa dgn mereka...dan begitu juga mereka yg mungkin memerlukan perkongsian ini utk menjadi pedoman dalam hidup sepertimana aku jua perlukan perkongsian daripada mereka..

berhenti berharap...sebuah lagu yg pernah didendangkan oleh kumpulan indon..

aku ni org yg tinggi harapan. sbb tu aku selalu terkecewa bila hrpn tu tak menjadi..
sampai satu hari, bgchu bg nasihat..

"Adik...jgn berharap apa2..bila adik berharap, tp benda tu tak menjadi, mesti adik kecewa..tak payah risau.. hidup kita ni hanya dgn diri sendiri ja..dan org yg paling hampir dgn kita hanyalah mak dan ayah..dan kita lani, hanya mak ja..ayah dah takdak..yg akan sokong kita dalam segala hal yg baik hanyalah mak ayah kita..so, tak payah berhrp pada org lain.."

betul tu bila aku fikir balik..byk kekecewaan dalam hidup ni sbb aku selalu berhrp yg tinggi2 dari org lain..brhrp sesuatu yg di luar kawalan aku sendiri..

tp aku tak boleh berhenti berharap jugak..sbb kalau berhenti berharap, jadi mcm putus asa la plak..sdgkan org2 yg berputus asa dari rahmat Allah hanyalah org2 fasik..aku takmau jadi org yg fasik..

Bingkisan nasihat dari bakal teman hidup:

"Dalam agama pun ckp jangan terlalu optimistic sangat dan ada konsep tawakkal. Maksudnya di sini ialah, dalam kita berserah kpd Allah, kita juga tak boleh yakin sangat2 yang keja kita akan menjadi seperti yang kita nak. sebab yang menentukan adalah Allah, Dia yang nak bg jadi atau tak. That's why kita tak boleh gembira sgt dgn sesuatu yang kita harapkan sbb kalau berlaku sebaliknya kita akan cukup2 sedih.."

syukran atas nasihat yg ckp berguna daripada bangchu dan bkl teman hidup..

"Berharaplah, kerana tanpa harapan, bermakna tiada lg percaya kepada Tuhan..namun, harapan yang tidak bersandar pada Tuhan, pasti akan menemukan dirimu dgn kekecewaan.."




Yang memuntahkan rasa,
Bintubahariyah,
1051 am,
19.3.09

Friday, February 27, 2009

Rintihan


Biar berlinangan air mata

Ku takkan hentikannya

Biarkan ia menyembuh luka

Hilanglah rasa duka


Tidak ku termampu..

Merentasi liku-liku

Sungguh ku tak mampu

Menghadapi semua itu

Oh sungguh ku tak upaya


Jangan dibiarkan

Jerih perih kehidupan

Bisa meleraikan iman

Kan hancur semuanya


Walaupun menitis air mata darah

Tak bisa merubah segalanya

Melainkan taubat nasuha

Mogakan diterima..


Namun ku percaya

Masih ada kesudahannya

Kerana Allah itu

Maha Kaya Maha Mendengar

Rintihan hamba-hambaNYa

Kerana sesiapa bertaqwa kepadaNya

Pasti akan ada

Jalan keluarnya


Rezeki yang tidak disangka-sangka

Cukup Allah baginya

Berkuasa segala-galanya

Terima seadanya


Biar berlinangan air mata

Ku takkan hentikannya

Biarkan ia menyembuh luka

Hilanglah rasa duka..


p/s : ni lagu yang selalu bg motivasi balik pada diri yang kesedihan....alhamdulillah..

so, takdak hal nak nangis..sbb hakikatnya kita perlu menangis selalu..syukran kepada insan-insan tersayang yang selalu mendidik diri, menyokong jiwa...ku terus mengharap bantuan kalian utk teruskan semua yg telah kumulakan..



..bintubahariyah..

..10.35 am..

..jumaat: 27/2/07..

Tuesday, December 25, 2007

Jadual Sem 6..(^_^)


Nama: Siti Rogayah bt. Bahari Tahun: 3 (Sem 6)
Target pencapaian: 3.80
“FAIZA ‘AZAMTA FA TAWAKKAL ‘ALALLAH..”

Aku tak pernah merancang untuk gagal..tapi sering gagal utk merancang..kalau aku terus gagal untuk merancang, bermakna aku merancang untuk gagal...nak ke gagal?? TAKNAK!!! Herm, ada lagi 3 sem ja nak habiskan degree ni cik gayah..act, hg ada peluang..ada peluang nak naikkan pointer tu..bknla apa..mmgla kalau pointer kurang sikit pun hg iA akan dapat gheja..tp hg takmau ka dapat satu kepuasan??takmau ka?? MESTILA NAK!!! Kalau nak, buat cara nak..dulu2 hg champion dlm merancang hidup ni. Tp lani makin kureng aku tgk hg! Jadi ct rogayah yg dulu balik! Cik gayah yg hebat..every minute tau nak buat apa. Mcmla hg ada byk masa lani! Sama ja, 24jam jugak. Mmg kena plan, tambah2 lani hg ada byk sgt amanah..pip, mpp, pmi..jgn nak merungut lak! Kalau Allah tau hg tak mmpu, Dia takkan bg punya..takkan hg tak yakin dgn ayat Dia?? Astaghfirullah..kena yakin..dan hg mmg yakin kan? Make it possible..hg deserve to get more if u do well at the beginning..iA..lgkah mula kalau dah mantap, mantapla yg seterusnya..InsyaAllah….Fastabiqulkhoirot…=) salam mujahadah ...
Bismillahirrahmanirrahim..
Jadual ku utk sem ni..agak padat, 20 unit ni..tak penah pun lg amik sampai 20..pling kuat pun 19 jam ja..sem yg mencabar ni..erm, kalau zoom pada hari pulak, rabu paling menduga..kamis paling menenang jiwa..heh..alhmdulillah, cantik susunan Allah buat..lepas dah penat berhempas pulas 8 jam hari rabu, hari kamis ada sikit waktu utk rest..
pada shbt2ku..bantulah daku,
jgn biar aku sendiri..
kerna aku sendiri pasti,
masa yg akan kulalui..
sgt menguji..
bukan saja aku,
malah turut juga menguji kamu
yg mungkin mengharapkan perhatianku...=)
iA, sama2 kita cuba buat yg terbaik,
moga masa2 akan datang terus lebih baik,
dan sentiasa menjanjikan yg baik-baik..
ameen...
utk jadual harian, cukuplah teman paparkan kat skrin laptop teman ja...malu nak tunjuk kat org..heh..
k, see ya..salam!

Monday, July 30, 2007

Suatu Malam..



Suatu malam aku pulang,

Meeting tadi sungguh merunsingkan

Waktu sudah melepasi tengah malam

Kulewati laluan ke desasiswa Gemilang

Kelihatan seorang jejaka bertenggek di motonya

dalam samar kucuba amati

Ya, seperti kukenal pemuda ini

Buat apa dia di sini malam-malam begini?

Motor ku tunggangi hingga ke tempat parking

Rasa sangsi mengetuk hati untuk meneliti

Dalam sikit simbah cahaya lampu jalan

Kulihat seorang gadis mendekati pemuda itu

Mereka berbual seketika, mesra sekali

Dua minit kemudian gadis itu membonceng motor sang pemuda

Dan mereka pun hilang dari pandangan..

Langkah pulangku menuju bilik di tingkat 3 dipenuhi syahdu keinsafan...

Sungguh dunia begitu mempesona

Pesonanya bukan sekadar pesona

Tapi tipu dan daya

Gerun merajai diri

Aku yang sebegini adakah akan terus begini???

Kusejukkan hati dengan sebaris doa..

Moga Allah tunjukkan mereka jalan untuk kembali

Dan moga aku dilindungi dari perkara seumpamanya...

Ameen........

Bintubahariyah,

30 Julai 2007(1137pm)

USM.