Thursday, March 29, 2007

Kisah Para Ulama' 3.4 (last dah ni..)

Anjing ni dah dilatih utk serang org muslim yg kononnya dikatakan pengganas. erm, kita amikla iktibar ya..kalau zaman hassan al banna dulu org islam semdiri yg zalim kat mukmin apatah lagi org yahudi yg anggap kita ni sbg hamba depa..nampak dlm gambaq ni muka tentera tu nampak baik ja..tapi.......................erm....

astaghfirullah..ya Allah, bantulah kami hambaMu yg lemah ni....ameen..........


Membaca Al Fatihah…satu jenayah!!

Lihatlah lelaki itu bonjol dahinya bengkak kedua belah pelipis dan kedua belah matanya kerana kesan-kesan tumbukan. Wah! Demikianlah keadaan seorang penjahat (penjenayah) ?

Bayangkanlah! Seorang dari pasukan polis menangkap beliau berkumat-kamit membaca Al Fatihah dari salah sebuah tingkap di tengah-tengah perjalanan jenazah Assyeikh Hasan Al Banna yang menggerunkan itu. Lantas polis itu naik ke rumahnya lalu mengheretnya di tengah-tengah jeritan anak-anaknya yang kecil dan isterinya. Senjata tersadang di belakangnya bersedia untuk mendiamkannya apabila beliau hendak melawan ataupun lari dari kawalan polis.

Mereka bertanyakan kepadanya apakah benar tuduhan itu? Iaitu beliau membaca Al Fatihah di atas ruh Assyeikh Hasan Al Banna. Lalu beliau menjawab tegas dengan jawapan positif (ya!). Spontan beliau diganyang dengan lempang lempung, tumbuk dan tendak di muka dan tubuhnya. Mereka bertanya lagi kepadanya: “Kenapa kamu membaca Al Fatihah?” Laki-laki itu menjawab: “Sesungguhnya ia adalah salah satu syiar agama, kita membaca dua kalimah syahadah tatkala jenazah berlalu dan membaca Al Fatihah ke atas rohnya”. Seorang dari pasukan polis itu berteriak sambil berkata: “Kamu nampaknya beramal dengan amalan mazhab Hambali wahai anak si…” sambil tangannya melempang muka si malang itu. Di sini kita lupakan apa saja yang diperkatakan seterusnya oleh polis yang terdidik itu. Si tertuduh yang tidak berdosa itu dipandang sebagai penjenayah yang tidak boleh diampun kerana menghormati syiar agamanya berkata: “Adakah Al Quran dipandang sebagai satu dosa yang dihukum oleh undang-undang? Sekali lagi bertubi-tubi lempang, tumbuk, sepak dan terajang ke atas muka dan tubuhnya, beliau pengsan dan tidak sedarkan diri.

Setelah beliau sedar dari pengsannya beliau mendapati dirinya berada di bilik sejuk yang busuk bersama puluhan orang lain. Kedua belah tangannya digari dengan gari besi bersilang (demi Allah…bersilang untuk dikirim ke kem tahanan tanpa perbicaraan) , tanpa diadili. Menurut pandangan Ibrahim Abdul Hadi Basya, bahawa seorang muslim ang membaca Al Fatihah di atas ruh jenazah yang lalu di hadapannya adalah merupakan satu jenayah! Sesiapa melakukannya mesti dikirim ke kem tahanan tanpa diadili terlebih dahulu kerana Ibrahim Abdul Hadi Basya tidak menjumpai hukuman di dalam undang-undang yang adil untuk menyiksa sesiapa yang membaca Al Fatihah ke atas roh orang mati.

Sesungguhnya Hamid Judah pengerusi dewan rakyat yang telah dibubarkan, mamakai pakaian hitam kerana berkabung di atas kematian Mahmud Basya. Tetapi pada hari kematian Hasan Al Banna beliau melucutinya supaya tidak dikatakan bahawa beliau berdukacita di atas kematian Assyeikh Hassan Al Banna, supaya tidak bersua nanti dengan pihak polis dan ini akan menyusahkannya.

Kita tidak nampak sebab lain yang mendorongnya melucuti pakaian hitam pada hari itu, kerana kematian Mahmud Nuqrasyi Basya baru berlalu beberapa hari lalu. Ini saja alasan yang jauh dari kebenaran kerana sesungguhnya Hamid Judah adalah salah seorang yang melaksanakan pakatan sulit membunuh al Imam Assyahid Hassan Al Banna. Jadi beliau melucuti pakaian hitam yang dipakainya kerana bergembira lantaran kejayaan pakatan sulit itu sebagaimana gembiranya segenap pihak penjajah, Zionis dan puak Kristian.

Pasukan polis pada hari itu melancarkan serbuan yang keras dan kasar ke masjid-masjid di ibu negara. Mereka tidak membenarkan seorang pun melakukan solat dan beribadat sunat setelah selesai solat jemaah yang rasmi. Apabila ada yang hendak memanjangkan solatnya, bermakna ia telah membawa dirinya ke arah kebinasaan, mendedahkan kemerdekaannya untuk dirampas dan dirinya untuk disiksa, anaknya dan keluarganya diporak perandakan dengan lapar, sakit dan air mata.

Ada sebahagian dari polis itu yang telah diberikan oleh Allah SWT kepada mereka ‘hati yang lembut’ seperti Ibrahim Abdul Hadi Basya, tidak sudi melucuti sepatu-sepatu mereka tanpa meraikan kehormatan masjid dan kemuliaan muslimin.

Cubalah pembaca bayangkan seseorang yang sedang berdiri di hadapan Allah SWT sedang menyempurnakan suruhan agamanya tiba-tiba tongkat besar dan kecil memukulnya dan pasukan polis mengheretnya dari rumah Allah SWT ke tempat pembuangan di Thur, ke pengasingan Uyun Musa, ke pengasingan di padang pasir Sinai. Perbuatan durjana ini adalah semata-mata untuk memuaskan kedua-dua mata Ibrahim Abdul Hadi Basya.

Napoleon meminta maaf

Mesir menyaksikan peristiwa manusia memasuki masjid-masjid dengan sepatu dan selipar di masjid itu sebanyak dua kali dalam sejarah. Kali yang pertama ialah di zaman Napoleon, di mana angkatan berkuda (boleh jadi kuda itu liar) memijak lantai masjid Jamek Al Azhar, lantas Napoleon meminta maaf kepada pembesar-pembesar dan ulama’ dan menyatakan dukacitanya di atas peristiwa itu.

Pada kali kedua, padahal (beratus-ratus kali terjadi) di zaman kekuasaan Ibrahim Abdul Hadi Basya. Lebuh dahsyat lagi kerana beliau tidak meminta ampun kepada Allah dan tidak meminta maaf kepada manusia. Demikianlah laporan dari akhbar “Al-Katlah”.

Sesungguhnya perintah larangan dari menghadiri jenazah dan memberi takziah telah mendatangkan kehairanan pada diriku. Ku rasakan mesti ada sesuatu di sebaliknya, kebetulan pula berita terbunuhnya Assyahid Imam Hassan Al Banna kuketahui dari akhbar pagi. Alangkah dahsyatnya pagi itu!! Tanpa ragu-ragu aku membuat kesimpulan bahawasanya almarhum assyahid dibunuh secara curi dan khianat. Sesungguhnya puak (pengikut) Ibrahim Abdul Hadi Basya merasakan bahawa pembunuhan Hassan Al Banna sebagai membalas dendam ke atas pembunuhan perdana menteri Mahmud Nuqrasyi Basya kerana mereka mengesyaki bahawa al Bannalah yang menyuruh orang-orangnya membunuh Nuqrasyi Basya.

Tanpa berlengah-lengah lagi aku segera mengangkat gagang telefon untuk bertanya tentang waktu pengebumian jenazah itu supaya kami dapat menghadirinya. Lantas mereka menjawab: “Sesunguhnya al marhum mengehembuskan nafasnya yang terakhir di tengah malam dan beliau dikebumikan di pagi-pagi buta dengan perintah kerajaan, supaya tidak terjadi tunjuk perasaan dan kacau bilau”. Jadi aku tidak hairan dengan kekejaman-kekejaman yang dilakukan oleh sebuah kabinet yang terkenal dibenci oleh rakyatnya.

Kabinet itu melumuri darahnya dengan darah seorang lelaki yang agung seperti al Imam Assyahid Hassan Al Banna. Walhal beliau diakui oleh setiap orang yang mengenalinya sebagai seorang lelaki yang sempurna, waras dan mantap akal fikirannya. Adalah mustahil difikirkan bahawa beliau menyuruh orang membunuh seseorang sama ada Nuqrasyi Basya ataupun yang lain daripadanya.

Pejabat kita pada malam itu dipenuhi dengan para pelawat. Bilangannya lebih banyak dari malam-malam sebelumnya. Semua perbincangan pada malam itu hanyalah berkisar di sekitar kekejaman pembunuhan almarhum Hasan Al Banna. Setiap orang dari kami memberikan takziah kepada yang lain. Aku mencadangkan kepada para hadirin supaya kami semua pergi ke balai takziah yang biasa dibuat dalam situasi seperti ini. Lalu mereka berkata: “Sesungguhnya pemerintah melarang manusia mendirikan balai untuk takziah. Oleh kerana itulah kita datang ke sini untuk saling membalas takziah di sisimu”.

Ke rumah Hassan Al Banna

Menjelang tengah malam hanya tinggal ustaz Said Al Ariyan di pejabat am, beliau dahulunya adalah kawan sepersekolahan dengan almarhum. Beliau menangisi sahabatnya dengan tangisan yang sangat.

Aku berkata kepadanya: “Bagaimana pandanganmu wahai si polan kalau kita pergi sekarang ke rumah almarhum Hasan Al Banna untuk memberi takziah kepada ayahnya dan keluarga”. Lalu beliau menjawab: “Baiklah dan marilah kita pergi”. Lantas kami menaiki kereta al ustaz Muhammad Al Ariyan. Apabila kami sampai kami mendapati perkampungan al Hilmiyah di mana terletak rumah al marhum Hasan Al Banna berada di dalam gelap gelita di sekitarnya, lampu-lampunya dipadamkan dan seluruh kedai tertutup rapat. Lalu kami hidupkan semua lampu kereta semahunya. Tiba-tiba pasukan tentera dengan pakaian hitam mereka kelihatan di tengah-tengah kegelapan itu seperti bayang-bayang yang memegang senapang terhunus. Mereka menahan kami dengan sekatan jalan dan memberi isyarat kepada pemandu kereta supaya memandu kereta kami ke arah yang lain dari tujuan kami. Kami merasa hairan dengan kawalan ketat inidan kami menyuruh pemandu kereta itu supaya memusingkan keretanya untuk memasuki kawasan itu melalui jalan itu walau apa yang terjadi. Pihak polis tetap tidak membenarkan kami bergerak kecuali jika kami kembali ke tempat dari mana kami datang. Kalau tidak, mereka akan menembak kami. Kami pun kembalilah dengan memuji Allah SWT kerana mereka itu nampaknya merasa cukup dengan menyuruh kami kembali.

Hasan Al Banna telah syahid dan dakwah Allah tetap kekal tanpanya. Syahidnya Hasan Al Banna menambahkan kekuatan dan keteguhan dakwah Islam dan menambahkan bilangan para pendukung dan penolongnya. Faruq telah pergi tetapi dakwah Al Ikhwanul Muslimin terus bertahan, terus berkembang dan bertambah mulia.

No comments: